• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Revista Reflexión e Investigación Educacional
  • View Item

Perfectionism and self-esteem in school children from Caracas

Perfeccionismo y autoestima en escolares de Caracas

Author
Aguilar Durán, Leonardo Andrés

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4119
Abstract
Esta investigación tuvo como objetivo dar cuenta de la relación entre el perfeccionismo y la autoestima en la infancia tardía, previa caracterización de ambas variables en el grupo de participantes. El diseño fue correlacional y transversal. Participaron 94 niños de entre 9 y 11 años, alumnos de primaria en una institución educativa privada de Caracas (Venezuela). Los sujetos respondieron la Escala de Perfeccionismo Infantil y la Subescala Autoestima Personal del Inventario GRES-30AE-ni. La muestra presentó niveles moderados de perfeccionismo y altos de autoestima. Se encontraron diferencias en función del sexo: los chicos puntuaron significativamente más alto que las chicas en perfeccionismo y dos de sus dimensiones. Se encontró una relación significativa, considerable y negativa entre la autoestima y los correlatos negativos de los errores. Estos resultados se discuten considerando los hallazgos proveídos por investigaciones previas. Quizás, el fortalecimiento de la autoestima pueda contribuir en la reducción de las reacciones negativas que los niños experimentan ante el fracaso.
 
This research aims to determine the link between perfectionism and self-esteem in late childhood, after a characterization of both variables in the group of subjects. The design is cross-sectional and correlational. Participants were 94 children between 9 and 11 years old, students of a private primary school from Caracas (Venezuela). All subjects answered the Childhood Perfectionism Scale and the Personal Self-Esteem Subscale of the Inventory GRES-30AE-ni. The sample presented moderate levels of perfectionism and high self-esteem. Statistical contrasts revealed differences by sex: boys scored significantly higher in perfectionism and in two of their dimensions. A significant, considerable and negative relationship between self-esteem and negative perceptions of mistakes was found. These results are discussed considering the findings provided by previous research. Perhaps, strengthening self-esteem can help reduce the negative reactions children demonstrate when experiencing failure.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB