Comparative study of the music educational curriculum in European Union countries
Estudio comparativo del currículum educativo musical en países de la Unión Europea
Author
Roa Venegas, José María
Ruiz Fernández, Pablo
Abstract
This research consists of a descriptive and comparative study of the educational legislation in music education, in primary education and in the academic training of teachers of the area. The study considers evaluations carried out by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), UNESCO, International Programs for Student Evaluation (PISA), and sectoral organizations, such as teachers’ unions. For this purpose, a study in which a systematic bibliographic review of the current educational situation was conducted. The resulting information showed that both, the teaching of students and the academic training of specialist teachers have been treated unequally in the different European countries studied, despite the main and general guidelines given by the European Commission on Education and training. El presente estudio comprende un estudio descriptivo y comparativo de la legislación educativa en las enseñanzas de la música, tanto en Educación Primaria, como en la formación de los profesores de dicha enseñanza. Se considera las valoraciones realizadas a nivel europeo por la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), la UNESCO, los Programas Internacionales para la Evaluación de Estudiantes (PISA), y organizaciones sectoriales, como los sindicatos de enseñanza. Para dicho objetivo, se realizó un estudio en el que se hizo una revisión sistemática bibliográfica de la situación educativa actual. Se encontró información que puso de manifiesto que tanto la enseñanza a los alumnos, como la formación del profesorado especialista, han sido tratadas de forma desigual en los diferentes países europeos estudiados, a pesar de las líneas maestras y generales dadas por la Comisión Europea en Educación y Formación.