Dimensiones semánticas de la felicidad
Author
Martínez, Jorge
Abstract
Reflection on human happiness has recently seen a remarkable reinvigoration. Although this issue has been transversal throughout the history of philosophy, now it seems to have been discovered in other areas, both political and in the sense of personal expectations. This work intends, given this contemporary context, to rethink happiness by incorporating the classical notion, which finds in Aristotle its most important expositor in antiquity. This article begins with a reference to the most common idea of happiness, that is, the state of mind of well-being and how it is adopted even at the political level. From there we will examine the Aristotelian conception, its implications and an important Stoic correction. The importance of the reference to Aristotle is given by his notion that happiness is not essentially a páthos but a praxis. Once the practical nature of happiness is clarified, which does not exclude contemplative praxis, we will refer to the possibility of articulating this concept with happiness in the christian sense. La reflexión acerca de la felicidad humana ha conocido últimamente una notable revigorización. Aun cuando este asunto ha sido transversal en toda la historia de la filosofía, ahora parece haber sido descubierto en otros ámbitos, tanto políticos como en el sentido de expectativas personales. Este trabajo se propone, atendido este contexto contemporáneo, repensar la felicidad incorporando la noción clásica, que encuentra en Aristóteles a su más relevante expositor en la antigüedad. Para ello se comenzará con una referencia a la idea más habitual de la felicidad, esto es, el estado anímico de bienestar y el modo como ella es adoptada, incluso a nivel político. Desde ahí, examinaremos la concepción aristotélica, sus implicancias y una importante corrección estoica. La importancia de la referencia a Aristóteles está dada por su noción de que la felicidad no es en lo esencial un Páthos sino una Praxis. Una vez despejado el carácter práctico de la felicidad, que no excluye la Praxis contemplativa, haremos referencia a la posibilidad de articular este concepto con la felicidad en sede cristiana.