Theoretical development of the concept of self-regulation of learning
Desarrollo teórico del concepto de autorregulación del aprendizaje
dc.creator | Lepe Martínez, Nancy | |
dc.date | 2016-12-10 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T19:06:20Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T19:06:20Z | |
dc.identifier | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/13 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/143720 | |
dc.description | The aim of this article is to describe the central elements of the concept of self-regulation of learning according to two theoretical perspectives. For this, a concep- tual review was made regarding self-regulation of learning. The methodology was based on the search of literature in academic and scientific databases: Scopus, Web of Sciencie and Google academic. The inclusion criteria for the articles were theoretical or applied reviews that approached the concept from Printrich and / or Zimmerman's perspective. It is concluded that the generation of quality and lasting learning is a demand for any educational process, for it is required that students are owners of their learning process; Of the planning, execution and evaluation of their tasks and that the teachers generate didactic spaces that promote the capacity of autonomy for the learning by the students. | en-US |
dc.description | El objetivo de este artículo es describir los elementos centrales del concepto de autorregulación del aprendizaje de acuerdo a dos perspectivas teóricas. Para ello, se efectuó una revisión conceptual en relación a autorregulación del aprendizaje. La metodología se basó en la búsqueda de literatura en bases de datos del ámbito académico y científico: Scopus, Web of Sciencie y Google académico. Los criterios de inclusión para los artículos fueron revisiones teóricas o aplicadas que abordaran el concepto desde la perspectiva de Printrich y/o de Zimmerman. Se concluye que la generación de aprendizajes de calidad y perdurables en el tiempo son una demanda de cualquier proceso educativo, para ello se requiere que los estudiantes sean dueños de sus proceso de aprendizaje; de la planificación, ejecución y evaluación de sus tareas y que los docentes generen espacios didácticos que promuevan la capacidad de autonomía para el aprendizaje por parte de los estudiantes. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica del Maule | es-ES |
dc.relation | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/13/16 | |
dc.relation | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/13/144 | |
dc.source | UCMaule; Núm. 51 (2016): UCMaule; 55-59 | es-ES |
dc.source | 0719-9872 | |
dc.source | 0717-2656 | |
dc.title | Theoretical development of the concept of self-regulation of learning | en-US |
dc.title | Desarrollo teórico del concepto de autorregulación del aprendizaje | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista UCMaule
[0-9]{4}