• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Revista UCMaule
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Revista UCMaule
  • View Item

Instruments of evaluation of the adaptative behavior in people with intellectual disabilities

Instrumentos de evaluación de la conducta adaptativa en personas con discapacidad intelectual

Author
Gutiérrez-Zuñiga, Romina Paz

Paz Maldonado, Eddy Javier

Suazo Yáñez, Daniela Fernanda

Rodríguez Retamal, María Jesús

Full text
http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/145
10.29035/ucmaule.55.9
Abstract
Concerning intellectual disability, the most recent research evidence the importance of an adequate diagnostic evaluation considering the three criteria: significant limitations in IQ and adaptive behavior, besides presenting before 18 years. It is the second criterion, adaptive behaviors, that has taken on greater relevance in recent years. The objective of this theoretical review article is to provide an updated bibliographic synthesis with the main findings regarding evaluation instruments to measure adaptive behavior in people with intellectual disabilities. The sample was obtained from a search of articles of the last 10 years in the metasearch engine EBSCOhost using the keywords: Adaptative behavior, intellectual disability, evaluation. The results are presented through graphs and summary tables of each investigation, to finally detail the main findings. As an analysis, discussion is generated about the relevance of evaluating adaptive behavior in individuals with intellectual disability to generate a support plan according to their individual needs.
 
Con respecto a la discapacidad intelectual, las investigaciones más recientes evidencian la importancia de una adecuada evaluación diagnóstica, considerando tres criterios: limitaciones significativas en coeficiente intelectual, conducta adaptativa y sintomatología antes de los 18 años. Es el segundo criterio, las conductas adaptativas, el que ha tomado mayor relevancia en los últimos años. Por ello, el objetivo de este artículo de revisión teórica es proporcionar una síntesis bibliográfica actualizada con los principales hallazgos con respecto a los instrumentos de evaluación para medir la conducta adaptativa en personas con discapacidad intelectual. La muestra se obtuvo a partir de una búsqueda de artículos de los últimos 10 años en el metabuscador EBSCOhost, utilizando las palabras claves: Adaptative behavior, intellectual disability y evaluation. Los resultados se presentan a través de gráficos y tablas síntesis de cada investigación, para finalmente detallar los principales descubrimientos. A modo de análisis, se genera una discusión acerca de la relevancia de evaluar la conducta adaptativa en individuos con discapacidad intelectual para generar un plan de apoyo acorde a sus necesidades individuales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB