Perceived family and teacher support:
Apoyo familiar y docente percibido:
dc.creator | Rodríguez-Garcés, Carlos René | |
dc.creator | Padilla Fuentes, Gerardo | |
dc.creator | Vargas Muñoz, Héctor | |
dc.date | 2018-12-01 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T19:06:22Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T19:06:22Z | |
dc.identifier | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/243 | |
dc.identifier | 10.29035/ucmaule.55.71 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/143748 | |
dc.description | Using the data from the First Survey of Human Development in Children and Adolescents held in Chile in 2017, the perception that students have of the classroom, school and family to which they belong is analyzed, as new indicators of educational quality. Highlights the high perceived value of the family and teacher support. Parents and teachers are positioned as positive figures for the student as they provide emotional comfort and foster environments of respect and opportunities for expression, being elementary components for the sense of well-being, generation of learning conditions and development of prosocial behaviors. Results that emphasize the necessary family-school imbrication for future strategies of educational improvement. | en-US |
dc.description | Utilizando los datos de la Primera Encuesta de Desarrollo Humano en Niños, Niñas y Adolescentes realizada en Chile en el año 2017, se analiza la percepción que los estudiantes tienen del aula, colegio y familia a la cual pertenecen, en tanto constituyen nuevos indicadores de la calidad educativa. Al respecto, destaca la alta valoración en relación con el apoyo familiar y docente percibido. Los padres y los profesores se posicionan como figuras positivas para el alumno al brindar confort emocional y propiciar ambientes de respeto y oportunidades de expresión, que son componentes elementales para la sensación de bienestar, generación de condiciones para el aprendizaje y desarrollo de conductas prosociales. Los resultados enfatizan la necesaria imbricación familia-escuela para futuras estrategias de mejoramiento educativo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica del Maule | es-ES |
dc.relation | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/243/299 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Carlos René Rodríguez-Garcés, Gerardo Padilla Fuentes, Héctor Vargas Muñoz | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | UCMaule; Núm. 55 (2018): UCMaule; 71-95 | es-ES |
dc.source | 0719-9872 | |
dc.source | 0717-2656 | |
dc.title | Perceived family and teacher support: | en-US |
dc.title | Apoyo familiar y docente percibido: | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | texto | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista UCMaule
[0-9]{4}