Case study:
Estudio de caso:
Author
Pinochet Quiroz, Palmenia Ignacia
Abstract
Language is considered a complex cognitive process that requires timely development and early stimulation because it is a foundational factor for learning and is crucial in the communication skills of children. The present case study describes the assessment and intervention process of a four years- old child who had a diagnosis of Specific Language Impairment (SLI) that affected significantly her language skills. The intervention process included speech and language treatment as well as academic support. Mixed Strategies were included in the intervention plan. Despite the intervention was implemented in a short time (24 sessions), results showed positive outcomes both in language development and autonomy. This case allows identifying the relevance of a timely and collaborative strategy in the presence of language difficulties. Findings and implications for practice are discussed. El lenguaje es considerado uno de los procesos cognitivos complejos que requiere un desarrollo oportuno y una estimulación temprana debido a que sienta las bases para los aprendizajes y es determinante en las habilidades comunicativas de los niños. El presente estudio de caso da a conocer el proceso de evaluación e intervención de una menor de 4 años diagnosticada con TEL-Mixto con un alto nivel de afectación. Se describe la terapia fonoaudiológica y psicopedagógica, basada en estrategias de intervención mixtas. Los resultados de las 24 sesiones muestran avances positivos a nivel de lenguaje y autonomía en un período breve de tiempo. Este caso permite identificar la relevancia de una actuación oportuna y colaborativa ante la presencia de dificultades del lenguaje. Se discuten los resultados e implicancias para la práctica.