• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Seeking Faculty Jobs: Exploring the Relationship Between Academic’s Social Class of Origin and Hiring Networks in Chilean Universities

Buscando un trabajo académico: un análisis exploratorio de las relaciones entre clase social de origen de los académicos y redes de contratación en universidades chilenas.

Author
Chiappa, Roxana

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/760
10.31619/caledu.n52.760
Abstract
This research consisted of a qualitative case study on how a group of early-career doctorate holders in engineering (N=10) found academic positions in the Chilean academia. The analysis particularly explored how their social class of origin and their academic networks influenced their opportunities of getting an academic job. Findings show that social class of origin mediates the academic network configuration of academic-job seekers through unequal opportunities of completing their undergraduate degrees in prestigious Chilean universities with high research capacity, and subsequently, the unequal opportunities of studying a doctorate degree at top-ranked foreign universities. Only upper social class candidates who received their doctorate degrees from foreign highly prestigious universities were capable of securing positions at the top research-intensive Chilean universities. Overall, findings show that academic networks with professors who are knowledgeable of hiring processes are crucial at the moment of seeking academic jobs in the Chilean higher education system.
 
Este artículo utilizó una metodología cualitativa de caso para analizar el rol que cumple la clase social de origen y las redes académicas en la obtención de posiciones académicas. El grupo de estudio incluyó 10 personas con doctorados en Ingeniería y que estaban en las etapas iniciales de su carrera académica. Los hallazgos de la investigación muestran que la clase social de origen de los académicos influye indirectamente en la configuración de sus redes dada la estrecha relación entre la clase social de origen y la posibilidad de asistir a universidades de investigación intensiva durante el pregrado. Posteriormente, las redes desarrolladas durante la formación de pregrado y la clase social de origen inciden en la decisión de estudiar un doctorado en universidades extranjeras con alto prestigio. Los hallazgos muestran que solo los candidatos de la clase social alta que recibieron su doctorado de universidades extranjeras de gran prestigio fueron capaces de obtener puestos en las universidades chilenas de mayor prestigio. En general, los hallazgos muestran que las redes académicas con profesores que conocen los procesos de contratación son cruciales al momento de buscar trabajos académicos en el sistema de Educación Superior chileno.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB