Motor development in primary school students on different motor training programs
Desarrollo motor en escolares con diferentes aprestos formativos motrices
Author
Leiva Valenzuela, Miguel Ángel
Alvardo Villarroel, Christian
Gallardo Rodríguez, Rodrigo
Vargas Vitoria, Rodrigo
Martínez Salazar, Cristian
Carrasco Alarcón, Vanessa
Full text
http://revistacaf.ucm.cl/article/view/68Abstract
The aim of this paper was to determine whether there are differences in motor development between primary school students enrolled in a formal physical education program versus those undergoing Judo training. For this purpose, a sample of 80 students aged 7 to 8 years, enrolled at two educational institutions in the city of Osorno that implement different physical education programs (Ministry of Education program versus alternative Judo training), completed the Chilean version of the Perceptual Motor Development Scale. The results indicate that there are statistically significant differences between the two groups, showing better motor development in children on the Judo training program. El objetivo del presente artículo fue determinar si existen diferencias en cuanto al desarrollo motor en escolares que cursan el plan de educación física formal, versus quienes cursan el apresto en Judo. Para ello, un muestra de 80 escolares con edades entre 7 y 8 años pertenecientes a dos establecimientos educacionales que implementan diferentes programas de educación física (MINEDUC versus apresto alternativo en Judo) de la ciudad de Osorno, respondieron la versión chilena de la Escala de desarrollo perceptivo motriz. Los resultados indican que existen diferencias estadísticamente significativas entre ambos grupos, observándose un mejor desarrollo motor en los niños pertenecientes al apresto en Judo.