• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item

Virtual objects analysis based on the Principles of Le Chatelier

Análisis de objetos virtuales de aprendizaje centrados en el Principio de Le Chatelier

Author
Castillo, Henry Giovany Cabrera

Domínguez Prada, Edgar Ricardo

Full text
http://revistace.ucm.cl/article/view/545
10.29035/rce.7.5
Abstract
This document aims to formulate implications from the analysis of VLO used in the teaching of the Le Chatelier’s Principle. The methodological approach of this work was qualitative, of the kind of descriptive and interpretative. For the analysis, four evaluation instruments were adapted, focused on aspects such the following: the population in which the VLO can be implemented, the relevance, relevance and interactivity of each material. An evaluation was made of the number of examples that each VLO offers and whether they are enough to reinforce what is proposed in the content, as well was evaluated the methodology used in each material and the way to motivate users. The sample consisted of five free VLOs that were stored in different repositories. The results made possible to establish that there is still a need to strengthen aspects such as interactivity, methodology and the content of the VLO, many of the materials analyzed gave negative results in these aspects. As a conclusion, we can say that it is necessary for teachers in training and active teachers to participate in the design and development processes of the VLO so that the mistakes presented in the results of the analyzed materials can be corrected.
 
Este documento tiene el propósito de formular implicaciones a partir del análisis de OVA utilizados en la enseñanza del principio de Le Chatelier. El enfoque metodológico al que se adscribió este trabajo fue el cualitativo, de tipo descriptivo e interpretativo. Para el análisis se adaptaron cuatro instrumentos de evaluación enfocados en aspectos como: la población en la que se puede implementar el OVA, la pertinencia, relevancia e interactividad de cada material, se hizo la evaluación del número de ejemplos que cada OVA ofrece y si son suficientes para reforzar lo planteado en el contenido, de igual modo se evaluó la metodología empleada en cada material y la forma de motivar a los usuarios. La muestra estuvo conformada por cinco OVA gratuitos que estaban almacenados en diversos repositorios. Los resultados permitieron establecer que aún hace falta fortalecer aspectos como la interactividad, la metodología y el contenido de los OVA; muchos de los materiales analizados arrojaron resultados negativos en estos aspectos. A manera de conclusión, podemos decir que es necesario que los profesores en formación y profesores activos se hagan participes de los procesos de diseño y elaboración de OVA para, de este modo, se puedan corregir los errores presentados en los resultados de los materiales analizados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB