Emotional Engagement with Materials: Observation on Material Dialogue Between Potter and Clay
Compromiso emocional con los materiales: observación del diálogo material entre el ceramista y la arcilla
Author
Rognoli, Valentina
Rausse, Elena
Abstract
This article examines the role that designers have in the process of designing materials and how, through their direct manipulation and transformation, they can convey emotions and cultural values in the final artifact. It also analyzes the process clay goes through as it becomes an object and the emotions that are elicited in the encounter between human beings, materials, and the context in which they operate. Considering the increase in the use of new materials and the consequent depletion of natural resources, this approach aims to offer new ways to understand and rediscover traditional materials such as ceramic. Moreover, a new vision of the role of materials as a vehicle of emotions is investigated, both during their processing and in their final use when they are embedded in artifacts. The incorporation of craft practices into the design process enables new ways of conceiving traditional materials like ceramic. Designers also need to develop manual skills, as they are a way of thinking and a source for emotional involvement with materials and artifacts. Este artículo examina el papel que tienen los diseñadores en el proceso de diseño de materiales y cómo, a través de su manipulación y transformación directa, pueden transmitir emociones y valores culturales al artefacto final. También analiza el proceso por el que pasa la arcilla al convertirse en un objeto y las emociones que emergen en el encuentro entre los seres humanos, los materiales y el contexto en el que operan. Considerando el incremento en el uso de nuevos materiales y el consecuente agotamiento de los recursos naturales, este enfoque tiene como objetivo ofrecer nuevas formas de entender y redescubrir materiales tradicionales como la cerámica. Además, se investiga una nueva visión del papel de los materiales como catalizadores de emociones, tanto durante su procesamiento como en su uso final cuando están ya integrados a los artefactos. La incorporación de prácticas artesanales al proceso de diseño permite nuevas formas de concebir materiales tradicionales como la cerámica. Los diseñadores también necesitan desarrollar habilidades manuales, ya que son una forma de pensar y una fuente de compromiso emocional con los materiales y los artefactos.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The production of material and immaterial lifein chiquitanas and maroons communities in Mato Grosso: a new / old form of existence
Pereira Neves, Camila Emanuella; Caetano, Edson; de Almeida Silva, Marília. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 40 (2015): Buen vivir : ¿alternativa postcapitalista? -
Material culture and Peruvian migration in Chile: an integration process from home
Bonhomme, Macarena. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 35 (2013): Migraciones sur-sur : Paradojas globales y promesas locales -
REFLECTIONS ON THE INTERVIEW AS A HISTORICAL DOCUMENT AND ARCHIVE MATERIAL
Dusaillant, Jacqueline. Revista de Historia Social y de las Mentalidades; v. 24 n. 1 (2020): Arquivo e Patrimônio Histórico; 85-108