Reliability and reproductivity of the PAQ-C and PAQ-A physical activity questionnaires in students in basic and secondary education of the city of Talca
Fiabilidad y reproductividad de los Cuestionarios de Actividad Física PAQ-C Y PAQ-A en Estudiantes de Enseñanza Básica y Media de la Ciudad de Talca
dc.creator | Faúndez Casanova, Cesar | |
dc.creator | Vásquez, Jaime | |
dc.creator | Souza, Ricardo | |
dc.creator | Castillo, Marcelo | |
dc.creator | Castillo, Franklin | |
dc.creator | Pérez, José | |
dc.creator | Guzmán, Javiera | |
dc.date | 2020-12-18 | |
dc.date.accessioned | 2021-01-29T13:43:21Z | |
dc.date.available | 2021-01-29T13:43:21Z | |
dc.identifier | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/530 | |
dc.identifier | 10.29035/ucmaule.59.56 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/164334 | |
dc.description | The purpose of the PAQ-C and PAQ-A questionnaires is to measure the levels of physical activity. The last 7 days, presented by students. Through this research we try to determine the reliability and reproducibility of the questionnaire in its Spanish version. A total of 192 subjects were studied, of which 95 were men, and 97 were women. Children and adolescents whose ages ranged from 9 years to 18 years were considered in the study. To assess physical activity (PA), the questionnaires PAQ-A (Physical Activity Questionnaire for Adolescents) and PAQ-C (Physical Activity Questionnaire for Children) were used. The questionnaires were applied to the subjects in a self-administered way in which the adolescents had 30 minutes to respond. The instrument was applied in two instances, having an interval of 7 days between the two measurements (test and re-test). According to the research, it is important to point out that the questionnaires PAQ-C and PAQ-A have a more than acceptable, transforming into a questionnaire that contributes in a safe and confident way when evaluating the physical activity levels of children and adolescents during the annual school period. | en-US |
dc.description | Los cuestionarios PAQ-C y PAQ-A tienen como objetivo medir los niveles de actividad física, últimos 7 días, que presentan los estudiantes. A través de esta investigación se pretende determinar la fiabilidad y reproductividad del cuestionario en su versión en español. Se estudió a 192 sujetos de los cuales 95 eran hombres correspondientes al y 97 eran mujeres. Se consideró en el estudio a niños y adolescentes cuyas edades iban desde los 9 años hasta los 18 años. Para valorar la Actividad física (AF) se utilizó los cuestionarios PAQ-A (Physical Activity Questionnaire for Adolescents) y PAQ-C (Physical Activity Questionnaire for Children) los cuestionarios se aplicaron a los sujetos de forma auto administrada en el que los adolescentes dispusieron de 30 minutos para responder. El instrumento fue aplicado en dos instancias, teniendo un intervalo de 7 días entre las dos mediciones (test y re-test). De acuerdo a la investigación, es importante señalar que los cuestionarios PAQ-C y PAQ-A tienen una consistencia interna más que aceptable, transformándose en un cuestionario que contribuye de forma segura y confiada al evaluar los niveles de actividad física de niños y adolescentes durante el periodo escolar anual. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica del Maule | es-ES |
dc.relation | http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/530/712 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Cesar Faúndez Casanova | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | UCMaule; Núm. 59 (2020): UCMaule; 56-78 | es-ES |
dc.source | 0719-9872 | |
dc.source | 0717-2656 | |
dc.title | Reliability and reproductivity of the PAQ-C and PAQ-A physical activity questionnaires in students in basic and secondary education of the city of Talca | en-US |
dc.title | Fiabilidad y reproductividad de los Cuestionarios de Actividad Física PAQ-C Y PAQ-A en Estudiantes de Enseñanza Básica y Media de la Ciudad de Talca | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista UCMaule
[0-9]{4}