Environmental education in the chilean school:
Educación ambiental en la escuela chilena:
Author
Sánchez Valenzuela, Renata Carolina
Ossa Cornejo, Carlos
Abstract
This article presents a characterization of the perception of environmental education, in the schools of the commune of Santa Bárbara, Biobío region, which have an Institutional Educational Project (P.E.I) with an environmental seal. This research was carried out through ethnomethodology, to identify and describe pedagogical practices aimed at environmental education, and describe the pedagogical approach to environmental problems that teachers from participating schools have. Nine teachers from four rural and urban education establishments participated. Among the main findings, it can be seen that the implementation of environmental education is carried out under an instrumental logic, where critical and reflective processes that cause environmental problems are scarcely addressed, proposed from the guidelines of education with a view to sustainability; On the other hand, it highlights the presence of teaching characteristics that could ensure its effectiveness, such as sensitivity to the ecological crisis and critical awareness of environmental problems. It is concluded that pedagogical tools are lacking that can strengthen the success of their implementation, link with networks that support the implementation of the proposals, and clarify the pedagogical approach of teachers to environmental problems. Este artículo presenta una caracterización de la percepción sobre educación ambiental, en las escuelas de la comuna de Santa Bárbara, región del Biobío, que poseen un Proyecto Educativo Institucional (PEI) con sello ambiental. Esta investigación se realizó a través de la etnometodología, para identificar y describir las prácticas pedagógicas orientadas a la educación ambiental, y describir el enfoque pedagógico frente a los problemas medioambientales que poseen docentes de las escuelas participantes. Participaron nueve docentes, de cuatro establecimientos de educación rural y urbana. Dentro de los principales hallazgos, se puede apreciar que la implementación de la educación ambiental se realiza bajo una lógica instrumental, donde se abordan escasamente procesos críticos y reflexivos que originan problemas medioambientales, propuestos desde los lineamientos de la educación con miras hacia la sustentabilidad; por otra parte, destaca la presencia de características docentes que podrían asegurar su efectividad, tales como sensibilidad frente a la crisis ecológica y conciencia crítica frente a los problemas medioambientales. Se concluye que faltan herramientas pedagógicas que puedan fortalecer el éxito de su implementación, vincularse con redes que apoyen la implementación de las propuestas, y clarificar el enfoque pedagógico de los y las docentes frente los problemas medioambientales.