The Electric Fluid and the Search for Materiality: Visions of Energy and Technology in the Advertising of the First Electric Lights. Santiago, Chile. 1900-1920
El fluido eléctrico y la búsqueda de materialidad: tecnología y visiones de la energía en la publicidad de los primeros alumbrados eléctricos. Santiago de Chile. 1900-1920
Author
Zacarías, Yohad
Full text
http://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/1400210.7764/disena.18.Article.3
Abstract
This article analyzes the historical evolution of the different visions in regards to electric lighting, which were materialized on first published advertisements in Santiago, Chile (1900 - 1920). These visions coincided with the search for explanations on the materiality of electricity by the state and municipal authorities and the incipient engineering technocracy, which tended to define this energy as a ‘fluid’. Likewise, the electricity companies took this discourse and used it in advertising, highlighting the properties of this energy matrix and its technical supremacy over other types of lighting, giving it symbolisms associated to the reduction of energy consumption and ‘vitamin’ potentials. From an STS theoretical approach, the advertising of electric lighting is studied in its first stage of expansion in Santiago, a period in which it was confronted by different types of lighting. For this purpose, the advertising ads published in the Zig-Zag magazine and the newspaper El Ferrocarril, as well as the minutes of the Bulletin of the Municipality of Santiago and the Chilean Institute of Engineers, were used as sources. Along with these and in search of a comparative regional analysis, other Latin American cases are also introduced. En este artículo se analiza la evolución histórica de las diversas visiones acerca de los alum­brados eléctricos que se plasmaron en los avisos publicitarios publicados en Santia­go de Chile en el período 1900-1920. Estas visiones coincidieron con la búsqueda de explicaciones sobre la materialidad de la electricidad que realizaron autoridades estatales y municipales, así como la inci­piente tecnocracia ingenieril, las cuales tendieron a definir esta energía como un “fluido”. Asimismo, las empresas eléctricas tomaron este discurso y lo utilizaron en la publicidad, resaltando las propiedades de dicha matriz energética y su supremacía técnica frente a otros tipos de iluminación, otorgándole simbolismos asociados a la reducción de consumo energético y poten­cialidades “vitamínicas”. Desde un enfoque teórico CTS, se estudia la publicidad de los alumbrados eléctricos en su primera etapa de expansión en Santiago, período en el cual se confrontaron con diferentes tipos de iluminación. Para ello, se utilizaron como fuentes los avisos publicitarios publicados en la revista Zig-Zag y el diario El Ferrocar­ril, además de las actas del Boletín de la Municipalidad de Santiago y del Instituto de Ingenieros de Chile. Junto con ello, bus­cando un análisis comparativo regional, se introducen otros casos en Latinoamérica.