• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Cultural diversity and curriculum. Is articulation feasible?

Diversidad cultural y currículum. ¿Es factible una articulación?

Author
Díaz Barriga, Ángel

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25927
Abstract
The author explores several interpretations of the curricular theory, putting forwardhow is it that this theory and the school of National State are both conceived topromote a homogeneous citizenship.The analytic work comes from the recognition of the existence of multiple culturalforms that are unattended by western culture, with a particular focus on the LatinAmerican case. The author progressively explains how is it that cultural diversityfaces multiple tensions in its way to become the object in the school system and theways by which curricula and national and international mass exams put pressure onthe educational work towards the setting of homogenous practices.
 
Se exploran diversas interpretaciones que se hacen de la teoría curricular, planteacómo tanto esta teoría como la escuela del Estado Nacional están concebidas parapromover una ciudadanía homogénea.El trabajo analítico parte de reconocer cómo frente a la cultura occidental existenmúltiples formas culturales que son desatendidas. En particular centra su tarea analíticaen el caso de América Latina. Paulatinamente va exponiendo como la diversidadcultural se enfrenta a múltiples tensiones para ser objeto de formación en el sistemaescolar. Cómo el currículum y los exámenes masivos nacionales e internacionalespresionan el trabajo educativo hacia prácticas homogéneas.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Cultural-contextual triad: An opportunity to ensure cultural relevance in the implementation of intercultural education 

    Ibáñez Salgado, Nolfa. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 1 (2015); 323-335
  • LA TEORÍA DEL CAPITAL CULTURAL Y LA PARTICIPACIÓN CULTURAL DE LOS JÓVENES. EL CASO CHILENO COMO EJEMPLO 

    GAYO, MODESTO. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171
  • The theory of cultural capital and the cultural participation of young people. The chilean case as an example 

    Gayo, Modesto. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB