Cultural diversity and curriculum. Is articulation feasible?
Diversidad cultural y currículum. ¿Es factible una articulación?
dc.creator | Díaz Barriga, Ángel | |
dc.date | 2005-10-30 | |
dc.date.accessioned | 2021-07-26T16:09:06Z | |
dc.date.available | 2021-07-26T16:09:06Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25927 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/170086 | |
dc.description | The author explores several interpretations of the curricular theory, putting forwardhow is it that this theory and the school of National State are both conceived topromote a homogeneous citizenship.The analytic work comes from the recognition of the existence of multiple culturalforms that are unattended by western culture, with a particular focus on the LatinAmerican case. The author progressively explains how is it that cultural diversityfaces multiple tensions in its way to become the object in the school system and theways by which curricula and national and international mass exams put pressure onthe educational work towards the setting of homogenous practices. | en-US |
dc.description | Se exploran diversas interpretaciones que se hacen de la teoría curricular, planteacómo tanto esta teoría como la escuela del Estado Nacional están concebidas parapromover una ciudadanía homogénea.El trabajo analítico parte de reconocer cómo frente a la cultura occidental existenmúltiples formas culturales que son desatendidas. En particular centra su tarea analíticaen el caso de América Latina. Paulatinamente va exponiendo como la diversidadcultural se enfrenta a múltiples tensiones para ser objeto de formación en el sistemaescolar. Cómo el currículum y los exámenes masivos nacionales e internacionalespresionan el trabajo educativo hacia prácticas homogéneas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25927/20813 | |
dc.rights | Derechos de autor 2005 Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL) | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 37 Núm. 2 (2005): Diversidad y educación social; 52-63 | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.subject | Cultural diversity and curriculum | en-US |
dc.subject | school project in the occident modernity and cultural demands of the diverse social groups | en-US |
dc.subject | education and cultural diversity in Latin America | en-US |
dc.subject | civic formation and cultural | en-US |
dc.subject | Diversidad cultural y currículum | es-ES |
dc.subject | proyecto escolar en la modernidad de occidente y demandas culturales de los diversos grupos sociales | es-ES |
dc.subject | educación y diversidad cultural en América Latina | es-ES |
dc.subject | formación ciudadana y diversidad cultural | es-ES |
dc.title | Cultural diversity and curriculum. Is articulation feasible? | en-US |
dc.title | Diversidad cultural y currículum. ¿Es factible una articulación? | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}