Impacto del programa fortalecimiento de habilidades de inteligencia emocional en manejo del bullying en nivel básico
Impact of the program to strengthen emotional intelligence skills regarding bullying handling at primary school level
Author
Maldonado Ochoa, Lauren Gardela
Ávila Padilla, Mirian Ondina
Ávila Padilla, Yeny Carina
Abstract
The present work shows the results of the implementation of a program focused on strengthening emotional intelligence abilities for the management of bullying in students in the eighth grade, aged 13 to 17, from two official educational centers in the Central District. The study has a quasi experimental design (control group: 42 students and experimental group: 29 students) and consisted of three phases: phase 1, the adoption and the application of a questionnaire in the form of 71 questions, 35 associated with bullying and 36 associated with emotional intelligence; phase (2), teachers and educational center personnel were interviewed to classified its perceptions according different roles (victim, aggressor or spectator); and phase (3), to develop five individual mentoring sessions, and one group mentoring session by different actors. Results was confirmed through media differences analysis (pre postest), it was observed that the program produced change and contributed to the reduction of the incidence of social bullying phenomena. El presente trabajo muestra los resultados de la implementación de un programa sobre el fortalecimiento de habilidades en inteligencia emocional y el manejo del bullying en estudiantes del octavo grado del ciclo básico de educación, sus edades van entre 13 a 17 años, corresponden a dos centros educativos oficiales del Distrito Central, Tegucigalpa. El estudio cuasi experimental (grupo control; 42 estudiantes y grupo experimental; 29 estudiantes), se constituyó por tres fases; la primera, se adaptó la aplicación de cuestionario conformado en 71 preguntas; 35 asociadas al bulliyng y 36 a la inteligencia emocional; en la segunda fase se entrevistó profesores y orientadores para clasificar su percepción según tipo de actor (víctima, agresor y espectador) y la tercera; desarrollar cinco consejerías individuales y una de grupo por tipo de actor. Se constató el resultado mediante análisis de diferencias de media (pretest, postest); observándose que el programa produjo cambios en cuanto al manejo de habilidades y la disminución en la incidencia del fenómeno social bullying.