Show simple item record

Prospective evaluation of learning in university students

dc.creatorOssa Cornejo, Carlos
dc.date2020-11-13
dc.date.accessioned2021-08-11T15:42:20Z
dc.date.available2021-08-11T15:42:20Z
dc.identifierhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4509
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171466
dc.descriptionAn academic experience with university students is presented, it was centered on an evaluation format according to Vigostky's concept of learning potential. We worked with 13 third-year students of Psychology at a university in the Biobío region, 6 men and 7 women. An initial evaluation was applied based on a content guideline, which served as a baseline, which was socialized with the students and allowed establishing lines of improvement in the responses; later, the students were individually and online oriented to strengthen their responses and deepen their learning. Finally, the same evaluation was applied again, based on the previous information, with a rubric that incorporated content and performance aspects. The result showed moderate improvements in content and performance management in most students. It is concluded that the students are not prepared even for the level of autonomous and self-regulated learning that this procedure implies, since they are mainly concerned with the grade and responding to the expectations of the teacher.en-US
dc.descriptionSe presenta una experiencia académica con estudiantes universitarios, centrada en un formato de evaluación según el concepto de potencial de aprendizaje de Vigostky. Se trabajó con 13 estudiantes de la carrera de Psicología de una universidad de la región del Biobío, de tercer año, 5 hombres y 8 mujeres. Se aplicó una evaluación inicial en base a una pauta de contenido, que sirvió de línea base, la que fue socializada con los estudiantes y permitió establecer líneas de mejoramiento de las respuestas; posteriormente se orientó en forma individual y online a los estudiantes para que fortalecieran sus respuestas y profundizaran en su aprendizaje. Finalmente se volvió a aplicar la misma evaluación, teniendo como base la información anterior, con una rúbrica que incorporó aspectos de contenido y de desempeño. El resultado mostró mejoras moderadas en el manejo del contenido y del desempeño en la mayoría de los estudiantes. Se concluye que los estudiantes no se encuentran preparados aún para el nivel de aprendizaje autónomo y autorregulado que implica este procedimiento, ya que se preocupan mayoritariamente de la nota y de responder a las expectativas del docente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4509/26
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 3 Núm. 1 (2020): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 163-171es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectPsicologíaes-ES
dc.subjectEvaluaciónes-ES
dc.subjectAprendizajeses-ES
dc.subjectConstructivismoes-ES
dc.subjectPsychologyen-US
dc.subjectEvaluationen-US
dc.subjectLearningen-US
dc.subjectConstructivismen-US
dc.titleEvaluación prospectiva de aprendizajes en estudiantes universitarioses-ES
dc.titleProspective evaluation of learning in university studentsen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record