Elementos institucionales asociados a la evolución de las prácticas pedagógicas docentes
Institutional elements of the development of pedagogical teaching practices
Author
Melo Moreno, Pablo
Abstract
The objective of the research was to describe the relationships between the institutional elements associated with the improvement of pedagogical practices in teachers in the Metropolitan Region, in Chile. The research is qualitative and with a theoretical-methodological approach of Grounded Theory, by conducting interviews with teachers with outstanding performance, according to the teaching evaluation model. The results are presented at a descriptive and axial relational level, highlighting the importance that teachers consider of the guidelines that schools provide to promote the improvement of their pedagogical practices; which in turn, are usually driven by ministerial or contextual demands. In addition to this, the researchers find it relevant to generate an explanatory model on the relationships between the various institutional variables associated with the improvement of pedagogical practices from the perspective of teachers. El objetivo de la investigación fue describir las relaciones entre los elementos institucionales asociados a la evolución de las prácticas pedagógicas en docentes de la Región Metropolitana. La investigación es cualitativa y con enfoque teórico-metodológico de Teoría Fundamentada, mediante la realización de entrevistas semiestructuradas a docentes con un destacado desempeño en su evaluación docente. Los resultados se presentan a nivel descriptivo y relacional axial, destacando la importancia que los docentes consideran de los lineamientos que las escuelas entregan para propiciar la mejora de sus prácticas pedagógicas, los cuales a su vez, suelen ser impulsados por exigencias ministeriales o contextuales. Sumado a esto, parece relevante la generación de un modelo explicativo sobre las relaciones entre los diversos factores institucionales asociados al mejoramiento de las prácticas pedagógicas desde la perspectiva de los docentes.