Cultura y desempeño organizacional: contrastes entre liceos de alto y bajo puntaje simce en Ñuble
Culture and organizational performance: contrasts between high and low simce’ score in Ñuble Highscools
Author
Guzmán Suazo, Cristian
Abstract
The purpose of this research is to analyze the culture and organizational performance of municipal schools in the, recently created, Ñuble county, Chile. Within these schools, a distinction between municipal schools will be made, those in the top 25% and those in the bottom 25% of SIMCE test results in the last 5 years. Two schools are analyzed, one in Chillán and the other one in San Nicolás, considering 80 teachers in total. In both cases, the characteristics of the organizational culture, established by the Denison model, are analyzed, through a quantitative comparative study between the sub-dimensions involvement, consistency, adaptability, and mission, as well as an analysis of the organizational performance perceived by its members. Based on the results obtained, it is observed that both schools have a perception of organizational performance focused on flexibility and stability; In addition, significant differences are obtained in some dimensions, where one of the schools has a more developed perception of culture in contrast to the other. It is concluded that more studies should be carried out on the evaluation of teachers and the school organization as a whole, for education. La presente investigación tiene como propósito analizar la cultura y desempeño organizacional de los establecimientos municipales de la nueva región de Ñuble. Dentro de estos, se hará una distinción entre los establecimientos municipales entre el 25% superior y el 25% inferior de resultados SIMCE en los últimos 5 años en Ñuble. Se analizan dos establecimientos, uno en Chillán y otro en San Nicolás, considerando 80 docentes en total. En los dos establecimientos se analizan los rasgos de la cultura organizacional, establecidos por el modelo de Denison a través de un estudio comparativo cuantitativo entre las subdimensiones involucramiento, consistencia, adaptabilidad y misión, así como también un análisis sobre el desempeño organizacional percibido por sus integrantes. Entre los resultados obtenidos se puede observar que ambos establecimientos poseen una percepción de desempeño organizacional centrado en la flexibilidad y estabilidad; se obtiene, además, diferencias significativas en algunas dimensiones, donde uno de los establecimientos posee una percepción de cultura más desarrollada en contraste con el otro. Se concluye que se deben realizar más estudios sobre la valoración de los docentes y la organización escolar como un todo, para la educación.