Show simple item record

Environmental, heritage and interculturality education A triadic view, through a research agenda

dc.creatorZagal V., Evelyn
dc.date2021-07-27
dc.date.accessioned2021-08-11T15:42:21Z
dc.date.available2021-08-11T15:42:21Z
dc.identifierhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4908
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171473
dc.descriptionThe purpose of this article is to provide an insight into the research history of such topics as: Environmental, Heritage, and Intercultural education, through the review of articles in scientific sources found in Web of Science (WoS), identifying elements of methodological interest that compose all research. To this end, 106 articles from four specialized journals were reviewed, in a period between 2015 and 2018. A mixed approach was used for the analysis, with criteria established in the analysis of content; building a matrix of categories and establishing frequencies to build a research agenda. The results of the research show an interest in areas that present proposals for practices that promote environmental awareness, care, and conservation of the environment. However, the trend is higher in topics related to Environmental Education, and to a lesser extent, those of Heritage and Intercultural Education. In addition, it was not possible to establish interrelations between the topics, considering them as independent topics and not in an interdisciplinary relationship.en-US
dc.descriptionEste artículo tiene como objetivo, conocer la trayectoria investigativa que han manifestado temáticas como: educación ambiental, patrimonial e intercultural, por medio de la revisión de artículos en fuentes científicas, provenientes de la Web of Science (WoS), logrando identificar en ellos, elementos de interés metodológico que compone toda investigación. Para ello, se revisaron 106 artículos de cuatro revistas especializadas, en un espacio temporal que se sitúa entre el 2015 y el 2018. Empleándose para su análisis un enfoque mixto, utilizando criterios establecidos en el análisis de contenido, construyendo una matriz de categorías y estableciendo frecuencias a fin de construir una agenda de investigación. Los resultados de la investigación dan cuenta que existe interés por áreas, en las cuales se proponen prácticas que fomenten la conciencia ambiental y el cuidado y conservación del entorno; sin embargo, la tendencia se eleva en temáticas relacionadas con la educación ambiental y en menor proporción las de educación patrimonial e intercultural, además no se logró establecer interrelaciones en las temáticas, considerándose como temas independientes y no en una relación interdisciplinaria.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4908/4065
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 103-119es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectAgenda de investigaciónes-ES
dc.subjectEducación ambientales-ES
dc.subjectEducación interculturales-ES
dc.subjectEducación patrimoniales-ES
dc.subjectResearch Agendaen-US
dc.subjectEnvironmentalen-US
dc.subjectHeritageen-US
dc.subjectInterculturalityen-US
dc.subjectEducationen-US
dc.titleEducación ambiental, patrimonial e intercultural. Una mirada triádica, a través de una agenda de investigaciónes-ES
dc.titleEnvironmental, heritage and interculturality education A triadic view, through a research agendaen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record