• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item

Reproduction of gender violence in the teaching exercise: theoretical analysis of content oriented to the Chilean basic school.

Reproducción de la violencia de género en el ejercicio docente:

Author
Cares Rojas, Javiera

Castro Morales, Claudia Camila

Elizondo Rojas, Paula

González Cárdenas, Karla

Jara Quijada, Violeta

Marín Isamit, Felipe Jacob

Full text
http://revistace.ucm.cl/article/view/722
10.29035/rce.s10.34
Abstract
The Bachelor's Seminary was based on the assumption that there are actions carried out by elementary school teachers who, according to a theoretical analysis, are potential reproducers of gender violence. A theoretical review has been developed with the central purpose of analyze factors associated with the reproduction of gender violence, which have an impact on teacher actions in the context of primary education. Focused on the interpretive paradigm with a qualitative approach, this theoretical review with content analysis, is oriented from the socio-critical approach in the discussion stage. The main conclusion is the need to promote a non-discriminatory education in primary education, in terms of gender roles and relations, in search of equality, ideology and non-sexist practice, giving it the relevance to achieve the right to quality education with a gender perspective, where the teaching role is positioned at in the center of responsibilities.
 
El Seminario de Licenciatura, se basó en el supuesto que existen acciones ejecutadas por docentes de escuelas básicas que según un análisis teórico son potenciales reproductores de violencia de género. Se ha desarrollado una revisión teórica con el propósito central de analizar factores asociados a la reproducción de violencia de género, los cuales repercuten en acciones del profesorado en contexto de enseñanza básica. Centrados en el paradigma interpretativo con enfoque cualitativo, esta revisión teórica con análisis de contenido, se orienta desde el enfoque socio-crítico en etapa de discusión. Como principal conclusión surge la necesidad de promover una educación no discriminatoria en la enseñanza básica, en cuanto a roles y relaciones de género, en búsqueda de la igualdad, ideología y práctica no sexista, dando relevancia para lograr así el derecho a una educación de calidad con enfoque de género, donde el rol docente se posiciona en el centro de las responsabilidades.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB