Reproduction of gender violence in the teaching exercise: theoretical analysis of content oriented to the Chilean basic school.
Reproducción de la violencia de género en el ejercicio docente:
dc.creator | Cares Rojas, Javiera | |
dc.creator | Castro Morales, Claudia Camila | |
dc.creator | Elizondo Rojas, Paula | |
dc.creator | González Cárdenas, Karla | |
dc.creator | Jara Quijada, Violeta | |
dc.creator | Marín Isamit, Felipe Jacob | |
dc.date | 2021-12-27 | |
dc.date.accessioned | 2021-12-30T16:00:37Z | |
dc.date.available | 2021-12-30T16:00:37Z | |
dc.identifier | http://revistace.ucm.cl/article/view/722 | |
dc.identifier | 10.29035/rce.s10.34 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/177556 | |
dc.description | The Bachelor's Seminary was based on the assumption that there are actions carried out by elementary school teachers who, according to a theoretical analysis, are potential reproducers of gender violence. A theoretical review has been developed with the central purpose of analyze factors associated with the reproduction of gender violence, which have an impact on teacher actions in the context of primary education. Focused on the interpretive paradigm with a qualitative approach, this theoretical review with content analysis, is oriented from the socio-critical approach in the discussion stage. The main conclusion is the need to promote a non-discriminatory education in primary education, in terms of gender roles and relations, in search of equality, ideology and non-sexist practice, giving it the relevance to achieve the right to quality education with a gender perspective, where the teaching role is positioned at in the center of responsibilities. | en-US |
dc.description | El Seminario de Licenciatura, se basó en el supuesto que existen acciones ejecutadas por docentes de escuelas básicas que según un análisis teórico son potenciales reproductores de violencia de género. Se ha desarrollado una revisión teórica con el propósito central de analizar factores asociados a la reproducción de violencia de género, los cuales repercuten en acciones del profesorado en contexto de enseñanza básica. Centrados en el paradigma interpretativo con enfoque cualitativo, esta revisión teórica con análisis de contenido, se orienta desde el enfoque socio-crítico en etapa de discusión. Como principal conclusión surge la necesidad de promover una educación no discriminatoria en la enseñanza básica, en cuanto a roles y relaciones de género, en búsqueda de la igualdad, ideología y práctica no sexista, dando relevancia para lograr así el derecho a una educación de calidad con enfoque de género, donde el rol docente se posiciona en el centro de las responsabilidades. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica del Maule | es-ES |
dc.relation | http://revistace.ucm.cl/article/view/722/854 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Claudia Camila Castro Morales | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Convergencia Educativa; Núm. 10-extra (2021): Convergencia Educativa; 35-50 | es-ES |
dc.source | 0719-3351 | |
dc.title | Reproduction of gender violence in the teaching exercise: theoretical analysis of content oriented to the Chilean basic school. | en-US |
dc.title | Reproducción de la violencia de género en el ejercicio docente: | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículos de Investigación | es-ES |