The Armor of a Researcher: A Critical, Material Engagement with Somatic Experiences
La armadura de una investigadora: un compromiso material crítico con las experiencias somáticas
Author
Beuthel, Janne Mascha
Abstract
Design researchers and practitioners continuously engage with humans in their work, which can translate into encountering personal stories, challenging questions, and facing expectations. The researcher can be torn between remaining ‘professional’, which is often connoted to being ‘neutral’, and engaging their own emotions, vulnerabilities, and insecurities. This paper presents a soma design process that was informed by the autobiographical experiences of the author. The result is a wearable artifact named ‘The Armor of a Researcher’. The artifact embodies somatic experiences of ‘doing research’ and ‘being a researcher’ during qualitative studies with participants. It is intended to be thought-provoking and points towards reflections on professionalism. Physical materials are assembled into a wearable form, which allows others to engage with them through their own bodies. Finally, themes that The Armor has evoked in others are described; these outline knowledge that the artifact puts forth to HCI. A través de su trabajo, los investigadores y profesionales del diseño se relacionan continuamente con seres humanos, lo que puede traducirse en encuentros con historias personales, preguntas desafiantes y expectativas. El investigador puede verse ante la disyuntiva de seguir siendo “profesional”, lo que a menudo se asocia a ser “neutral”, o comprometerse con sus propias emociones, vulnerabilidades e inseguridades. Este artículo presenta un proceso de diseño somático informado por las experiencias autobiográficas de la autora. El resultado es un artefacto vestible llamado La armadura de una investigadora. El artefacto encarna las experiencias somáticas que se experimentan al “hacer investigación” y “ser investigador” durante los estudios cualitativos con participantes. Pretende provocar reflexiones y apunta a pensar acerca del profesionalismo. Los materiales físicos se ensamblan en una forma que se puede vestir, lo que permite a otros investigadores relacionarse con ellos a través de sus propios cuerpos. Por último, se describen los temas que la armadura ha evocado en otros; estos esbozan los conocimientos que el artefacto aporta al campo de la Interacción Humano-Computador.