• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item

Introducing Sensory-material Aesthetics in Textile Design Education

Introduciendo la estética sensorial de los materiales en la enseñanza del diseño textil

Author
Lewis, Erin

Stasiulyte, Vidmina

Full text
http://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/33899
Abstract
In textile design education, material expressions tend to be directed toward visual-tactile sensory domains. Yet, materials are perceived by all senses, as the body’s experience is mediated through multiple sensory modalities. This paper presents an experiential learning workshop designed to introduce textile design students to somaesthetics as a way to increase sensory competencies and enrich the exploration of sensory-material expressions in textile design. Teaching methods involved a sensitizing exercise, a reflective sense collage, a collaborative sense map task, and a final design task. An evaluative discussion is based on workshop feedback by the students and reflections by the researchers. The main contributions of the paper are guidelines as an inspirational source for introducing sensory-material aesthetics in textile design education.
 
En la enseñanza del diseño textil, las expre­siones materiales tienden a orientarse hacia los dominios sensoriales visuales y táctiles. Sin embargo, los materiales son percibidos por todos los sentidos, ya que la experiencia corporal está mediada por múltiples modali­dades sensoriales. Este artículo presenta un workshop de aprendizaje experiencial di­señado para introducir a los estudiantes de diseño textil en la somaestética como una forma de aumentar las competencias sen­soriales y enriquecer la exploración de las expresiones sensoriales de los materiales en el diseño textil. Los métodos de enseñan­za incluyeron un ejercicio de sensibilización, un collage sensorial reflexivo, una tarea cuyo propósito era elaborar un mapa sensorial colaborativo y un proyecto final de diseño. Ofrecemos una discusión evaluativa basada en la retroalimentación del workshop por par­te de los estudiantes y las reflexiones de las investigadoras. Los principales aportes del trabajo consisten en directrices que servirán como fuente de inspiración para introducir la estética sensorial de los materiales en la enseñanza del diseño textil.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Colours and Textile Design in Digital era 

    Pompas, Renata. RChD: creación y pensamiento; Vol. 2 Núm. 2 (2017): Junio; 1-7
  • INTERCULTURAL TEXTILE DESIGN: OUTLINE FOR AN INTERVENTION IN MAPUCHE-WILLICHE TERRITORY 

    Zúñiga, Patricia. Atenea; Núm. 520 (2019); 23-43
  • Colours and Textile Design in Digital era 

    Pompas, Renata. RChD: creación y pensamiento; Vol. 2 No. 2 (2017): June (Edition in Progress); 1-7
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB