Pop as a Graphic Expression of the Catalan Cultural Resistance
El Pop como expresión gráfica de la resistencia cultural catalana
Author
Fortea Castillo, María Àngels
Abstract
In the 1960s, the implementation of a renewed cultural industry took place in Catalonia (Spain) as a tool of peaceful action in opposition to Franco’s dictatorship and its cultural guidelines. As a result, an important cultural production was developed, in Catalan language, applying the Pop Style. By 1968 it became the formal language of the cultural resistance. New record labels were founded at the time when the popular song became the most effective media of the Catalan language. They were the first to apply the Pop style, with a clear American influence, evolving over time towards a native version of Pop that rediscovered the Catalan graphic tradition. En los años sesenta, en Cataluña (España) una de las formas de oposición pacífica contra la dictadura de Franco y sus directrices culturales fue la puesta en marcha de una renovada industria cultural. Como resultado se asistió a la aparición de una importante producción cultural en lengua catalana de gran calidad, al punto que el estilo Pop se convirtió, en el año 1968, en la expresión gráfica de la resistencia cultural. Las discográficas de nuevo cuño, fundadas en el momento en que la canción popular se convirtió en el mejor medio de difusión del catalán, fueron las primeras en aplicar los rasgos del Pop, de clara influencia norteamericana, evolucionando con el tiempo hacia una versión autóctona que recuperó la tradición gráfica de Cataluña.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Cultural-contextual triad: An opportunity to ensure cultural relevance in the implementation of intercultural education
Ibáñez Salgado, Nolfa. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 1 (2015); 323-335 -
LA TEORÍA DEL CAPITAL CULTURAL Y LA PARTICIPACIÓN CULTURAL DE LOS JÓVENES. EL CASO CHILENO COMO EJEMPLO
GAYO, MODESTO. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171 -
The theory of cultural capital and the cultural participation of young people. The chilean case as an example
Gayo, Modesto. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171