Pop as a Graphic Expression of the Catalan Cultural Resistance
El Pop como expresión gráfica de la resistencia cultural catalana
dc.creator | Fortea Castillo, María Àngels | |
dc.date | 2017-06-30 | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T12:28:27Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T12:28:27Z | |
dc.identifier | https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/46133 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-837X.2017.46133 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/190588 | |
dc.description | In the 1960s, the implementation of a renewed cultural industry took place in Catalonia (Spain) as a tool of peaceful action in opposition to Franco’s dictatorship and its cultural guidelines. As a result, an important cultural production was developed, in Catalan language, applying the Pop Style. By 1968 it became the formal language of the cultural resistance. New record labels were founded at the time when the popular song became the most effective media of the Catalan language. They were the first to apply the Pop style, with a clear American influence, evolving over time towards a native version of Pop that rediscovered the Catalan graphic tradition. | en-US |
dc.description | En los años sesenta, en Cataluña (España) una de las formas de oposición pacífica contra la dictadura de Franco y sus directrices culturales fue la puesta en marcha de una renovada industria cultural. Como resultado se asistió a la aparición de una importante producción cultural en lengua catalana de gran calidad, al punto que el estilo Pop se convirtió, en el año 1968, en la expresión gráfica de la resistencia cultural. Las discográficas de nuevo cuño, fundadas en el momento en que la canción popular se convirtió en el mejor medio de difusión del catalán, fueron las primeras en aplicar los rasgos del Pop, de clara influencia norteamericana, evolucionando con el tiempo hacia una versión autóctona que recuperó la tradición gráfica de Cataluña. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Departamento de Diseño, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad de Chile | es-ES |
dc.relation | https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/46133/48389 | |
dc.source | RChD: creación y pensamiento; Vol. 2 No. 2 (2017): June (Edition in Progress); 1-15 | en-US |
dc.source | RChD: creación y pensamiento; Vol. 2 Núm. 2 (2017): Junio; 1-15 | es-ES |
dc.source | RChD: creación y pensamiento; v. 2 n. 2 (2017): Junio; 1-15 | pt-BR |
dc.source | 0719-837X | |
dc.source | 0719-8426 | |
dc.subject | Catalonia | en-US |
dc.subject | cultural industry | en-US |
dc.subject | cultural resistance | en-US |
dc.subject | Pop graphics | en-US |
dc.subject | record labels | en-US |
dc.subject | Cataluña | es-ES |
dc.subject | discográficas | es-ES |
dc.subject | gráfica Pop | es-ES |
dc.subject | industria cultural | es-ES |
dc.subject | resistencia cultural | es-ES |
dc.title | Pop as a Graphic Expression of the Catalan Cultural Resistance | en-US |
dc.title | El Pop como expresión gráfica de la resistencia cultural catalana | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |