Training for curricular innovation in postgraduate studies through project method
Formación para la innovación curricular en el posgrado a través de proyectos integradores
Author
Rodríguez Pech, Juanita de la Cruz
Chan Chi, Gladis
Quiñonez Pech, Sergio
Hernández Ravell, Gabriel
Abstract
The results obtained from the implementation of the Master’s program in Educational Innovation of a Mexican public university, aimed at training competencies for curricular innovation by carrying out integrative training projects, are analyzed. The content of 22 projects is analyzed, carried out between 2016 and 2021, in various educational context from primary to higher level, involving different populations of educational actors. It was found that the projects have focused mainly on the design of newly created curricula, addressing topics such as the teaching of English, Mayan culture, technological tools, reading comprehension, digital literacy, active methodologies, among others. Innovation traits adopted include curricular flexibility, student-centered teaching, and the inclusion of information technologies. It is concluded that the incorporation of these projects in the postgraduate curriculum has promoted the development of the intended competences, and that the innovation traits adopted in the projects are consistent with current trends, and compatible with national and international education agendas, aimed at ensuring learning opportunities for all, in permanent, inclusive, equitable and quality manner. El presente estudio analiza los resultados obtenidos de la experiencia de implementación del programa de Maestría en Innovación Educativa de una universidad pública mexicana, que busca desarrollar competencias para la innovación curricular mediante la realización de proyectos formativos integradores. Para ello, se examina el contenido de 22 informes de proyectos realizados entre 2016 y 2021, en diversos contextos educativos desde el nivel primaria hasta el superior, involucrando distintas poblaciones de actores educativos. Se encontró que los proyectos se centraron principalmente en el diseño de currículos de nueva creación, abordando temáticas como la enseñanza del inglés, cultura maya, herramientas tecnológicas, comprensión lectora, alfabetización digital y metodologías activas, entre otras. Los rasgos de innovación adoptados incluyen la flexibilidad curricular, la enseñanza centrada en el estudiante y la inclusión de tecnologías de información. Se concluye que la realización de estos proyectos ha promovido el desarrollo de las competencias pretendidas en el posgrado, y que los rasgos de innovación que adoptan son congruentes con las tendencias actuales, y compatibles con las agendas nacional e internacional en materia de educación, encaminadas a garantizar oportunidades de aprendizaje para todas y todos, de manera permanente, inclusiva, equitativa y de calidad.