PREPARATION OF THE FAMILY FOR THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATION IN EDUCANDOS OF THE AUTISTA SPECTRUM
PREPARACIÓN DE LA FAMILIA PARA EL DESARROLLO DE LA COMUNICACIÓN EN EDUCANDOS DEL ESPECTRO AUTISTA
Author
Márquez-Valdés, Annia María
González Rodríguez, Yaileny de las Mercedes
Martínez Pinto, Soribel
Abstract
The present article aims to socialize among educators, family members and other interested parties the main results of an investigation that was carried out in the Efraín Alfonso Liriano special school in the municipality of Sancti Spíritus, Cuba. Its general objective was to propose a set of activities for the preparation of families about the development of communication in learners of the autistic spectrum. The design of the proposal is characterized by the systemic and personalized character, combining the face-to-face and non-face-to-face ways of preparation (family education schools, videos, recommended readings, educational talks), allowing the protagonism of the participants, preparing families so much in knowledge of the disorder, skills and attitudes, they are based on a directive style of orientation. In addition, the activities implemented allowed the creation of support networks by connecting families that present similar situations with their children. This article is the result of the institutional research project “The improvement of pedagogical theory in terms of the solution of prioritized educational problems in the province of Sancti Spíritus: alternatives for its solution”, in its line Attention to diversity, which takes place in the University of Sancti Spíritus José Martí Pérez. El presente artículo se propone socializar entre los educadores, familiares y otros interesados los principales resultados de una investigación que se realizó en la escuela especial Efraín Alfonso Liriano del municipio de Sancti Spíritus, Cuba. Su objetivo general fue proponer un conjunto de actividades para la preparación de las familias acerca del desarrollo de la comunicación en educandos del espectro autista. El diseño de la propuesta se caracteriza por el carácter sistémico y personalizado, combinan las vías presenciales y no presenciales de preparación (escuelas de educación familiar, videos, lecturas recomendadas, charlas educativas), permiten el protagonismo de los participantes, preparan a las familias tanto en conocimiento del trastorno, habilidades y actitudes, se basan en un estilo directivo de orientación. Además las actividades aplicadas permitieron la creación de redes de apoyo al conectar entre sí a familias que presentan situaciones similares con sus hijos. Este artículo es resultado del proyecto de investigación institucional “El perfeccionamiento de la teoría pedagógica en función de la solución de problemas educativos priorizados en la provincia de Sancti Spíritus: alternativas para su solución”, en su línea Atención a la diversidad, que se desarrolla en la Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez.