• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item

CHILDHOOD, RECOGNITION AND MENTAL HEALTH:: POSSIBLE ARTICULATIONS TO SOCIAL RESEARCH

INFANCIA, RECONOCIMIENTO Y SALUD MENTAL: : POSIBLES ARTICULACIONES ANTE LA INVESTIGACIÓN SOCIAL

Author
Guimarães, André Luís Pereira

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2518
10.22370/ieya.2022.8.1.2518
Abstract
This essay explores the potential for articulation between the ideas of childhood, recognition and mental health, based on a theoretical-conceptual discussion, mainly with European authors. The objective is to contribute to the formation of a more productive intellectual attitude for the researcher, with a view to new possibilities for the production of knowledge about childhood and child mental health. It starts with the discussion of childhood as a social construction, with its implications for the relationships between children, adults and institutions. Then, presenting the idea of recognition based on the theory systematized by Axel Honneth, in a critical and dialectical effort, an articulation with situated childhood, based on psychoanalysis, is sought as a period of fundamental development for the constitution of the psychic. It is concluded that, in order to consolidate a new intellectual attitude in research on childhood and child mental health, a joint, attentive and rigorous consideration of socio-historical, theoretical, methodological and ethical-political aspects is necessary, in search overcoming dichotomies and social distinctions related to the child.
 
Este ensayo explora el potencial de articulación entre las ideas de infancia, reconocimiento y salud mental. El objetivo es contribuir a la formación de una actitud intelectual más productiva para el investigador, con miras a nuevas posibilidades para la producción de conocimientos sobre la niñez y la salud mental infantil. Se parte de la discusión de la infancia como construcción social, con sus implicaciones para las relaciones entre niños, adultos e instituciones. Luego, presentando la idea de reconocimiento a partir de la teoría sistematizada por Axel Honneth, en un esfuerzo crítico y dialéctico, se busca una articulación con la niñez situada, basada en el psicoanálisis, como un período de desarrollo fundamental para la constitución de lo psíquico. Se concluye que, para consolidar una nueva actitud intelectual en la investigación sobre la infancia y la salud mental infantil, es necesaria una consideración conjunta, atenta y rigurosa de los aspectos sociohistóricos, teóricos, metodológicos y ético-políticos, en búsqueda superando dicotomías y distinciones sociales relacionadas con el niño.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB