Show simple item record

INFANCIA, RECONOCIMIENTO Y SALUD MENTAL: : POSIBLES ARTICULACIONES ANTE LA INVESTIGACIÓN SOCIAL

dc.creatorGuimarães, André Luís Pereira
dc.date2022-05-24
dc.date.accessioned2022-07-13T14:43:57Z
dc.date.available2022-07-13T14:43:57Z
dc.identifierhttps://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2518
dc.identifier10.22370/ieya.2022.8.1.2518
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/196109
dc.descriptionThis essay explores the potential for articulation between the ideas of childhood, recognition and mental health, based on a theoretical-conceptual discussion, mainly with European authors. The objective is to contribute to the formation of a more productive intellectual attitude for the researcher, with a view to new possibilities for the production of knowledge about childhood and child mental health. It starts with the discussion of childhood as a social construction, with its implications for the relationships between children, adults and institutions. Then, presenting the idea of recognition based on the theory systematized by Axel Honneth, in a critical and dialectical effort, an articulation with situated childhood, based on psychoanalysis, is sought as a period of fundamental development for the constitution of the psychic. It is concluded that, in order to consolidate a new intellectual attitude in research on childhood and child mental health, a joint, attentive and rigorous consideration of socio-historical, theoretical, methodological and ethical-political aspects is necessary, in search overcoming dichotomies and social distinctions related to the child.en-US
dc.descriptionEste ensayo explora el potencial de articulación entre las ideas de infancia, reconocimiento y salud mental. El objetivo es contribuir a la formación de una actitud intelectual más productiva para el investigador, con miras a nuevas posibilidades para la producción de conocimientos sobre la niñez y la salud mental infantil. Se parte de la discusión de la infancia como construcción social, con sus implicaciones para las relaciones entre niños, adultos e instituciones. Luego, presentando la idea de reconocimiento a partir de la teoría sistematizada por Axel Honneth, en un esfuerzo crítico y dialéctico, se busca una articulación con la niñez situada, basada en el psicoanálisis, como un período de desarrollo fundamental para la constitución de lo psíquico. Se concluye que, para consolidar una nueva actitud intelectual en la investigación sobre la infancia y la salud mental infantil, es necesaria una consideración conjunta, atenta y rigurosa de los aspectos sociohistóricos, teóricos, metodológicos y ético-políticos, en búsqueda superando dicotomías y distinciones sociales relacionadas con el niño.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Valparaísoes-ES
dc.relationhttps://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2518/3126
dc.rightsDerechos de autor 2022 Universidad de Valparaísoes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Infancia, Educación y Aprendizaje; Vol. 8 Núm. 1 (2022); 52-65es-ES
dc.source0719-6202
dc.subjectniñoes-ES
dc.subjectconstrucción sociales-ES
dc.subjectsalud pública.es-ES
dc.subjectchilden-US
dc.subjectsocial constructionen-US
dc.subjectpublic healthen-US
dc.titleCHILDHOOD, RECOGNITION AND MENTAL HEALTH:: POSSIBLE ARTICULATIONS TO SOCIAL RESEARCHen-US
dc.titleINFANCIA, RECONOCIMIENTO Y SALUD MENTAL: : POSIBLES ARTICULACIONES ANTE LA INVESTIGACIÓN SOCIALes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record