FOR A DIALOGUE BETWEEN HUMAN, BIOLOGICAL, MUSICAL SCIENCES AND NEUROSCIENCES IN REGARDS TO THE RELEVANCE OF MUSIC EDUCATION TO CHILD DEVELOPMENT
POR UM DIÁLOGO ENTRE AS CIÊNCIAS HUMANAS, BIOLÓGICAS, MUSICAIS E AS NEUROCIÊNCIAS NO TOCANTE À RELEVÂNCIA DA EDUCAÇÃO MUSICAL PARA A EVOLUÇÃO INFANTIL
Author
Reinaldo da Silva, Gisele
De Farias Costa, Carina
Abstract
This essay examines the pedagogical contributions of music education to an all-round development of individuals, aiming to encourage its application in early childhood. This study compares and dialogues with neuro, human, biological and musical sciences, and is based on selected theories and critical literature from specialists in the fields of Neurosciences, Medicine, Psychology, Speech Therapy, Musicology and Education. Herein, we discuss the historical and cultural aspects of music education, analyze the influence of musical stimulation in brain development and, lastly, focus on the emotional and cognitive benefits resulting from musical stimulus, confirming its relevance to the contemporary educational experience through teacher mediation. We conclude that music education advances significant learning and the global development of individuals. Este artículo se propone a escudriñar las contribuciones pedagógicas de la educación musical para la formación integral del individuo, con vistas a estimular su aplicabilidad desde la primera infancia. Nos basamos en el diálogo comparativo entre neurociencias, ciencias humanas, biológicas y musicales, a partir de un análisis bibliográfico cualitativo de concepciones teórico-críticas de especialistas en diferentes áreas del conocimiento: Neurociencias, Medicina, Psicología, Fonología, Musicología y Educación. Abordamos los aspectos históricos y culturales inherentes a la educación musical, avanzando para la influencia de estímulos musicales para el desarrollo cerebral, para enfocar, por fin, en las contribuciones cognitivas y socioemocionales oriundas de los estímulos musicales, lo que justifica su relevancia en la experiencia educativa contemporánea, a partir de la mediación docente. Averiguamos que la educación musical actúa en la promoción del aprendizaje significativo y progreso del infante en sentido global.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Consumo musical: tensiones entre emisoras musicales juveniles y dispositivos portátiles / Music consumption: tensions between youth music stations and mobile devices
CUESTA, ÓSCAR JULIÁN; Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá.. Cuadernos.info; núm. 30: TEMA CENTRAL: RENOVACIÓN DEL PERIODISMO; 73-82 -
Construction and Validation of the Adolescent Perceived Risks and Benefits of Exposure to Music From Personal Music Players Questionnaire
Abraham, Mónica; Universidad Tecnológica Nacional; Cupani, Marcos; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba; Biassoni, Ester Cristina; Universidad Tecnológica Nacional; Azpilicueta, Ana Estefania; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba. Psykhe; Volumen 27, Número 2 (2018) -
Research and performance of colonial period Latin American music: Pablo Hernández Balaguer, early music and Revista Musical Chilena
Escudero, Miriam. Revista Musical Chilena; Vol. 67 Núm. 220 (2013): Julio - Diciembre; 76 - 93