• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item

PERCEPCIÓN DE EDUCADORAS DE PÁRVULOS FRENTE AL PROCESO EDUCATIVO DE HIJOS/AS INMIGRANTES (TALCA – CHILE)

PERCEPTION OF PRESCHOOL EDUCATORS REGARDING THE EDUCATIONAL PROCESS OF IMMIGRANT CHILDREN (TALCA - CHILE)

Author
Valdés Arriagada, Marcelo

Muñoz Salinas, Tamara

Sepúlveda González, Jéssica

Sepúlveda Molina, Jessenia

Campos Torres, Daniela

Avendaño Garrido, Bárbara

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2851
10.22370/ieya.2022.8.2.2851
Abstract
El objetivo es conocer la percepción de educadoras de párvulos frente al proceso educativo que reciben hijos/as de padres inmigrantes asistentes a centros educativos públicos. Se aplicó un cuestionario, adaptación de la encuesta de Valero (2002) la nueva versión del cuestionario quedó constituida por 17 ítems organizados en cuatro factores. El estudio fue de enfoque cuantitativo, descriptivo y seccional. Para el análisis se utilizaron técnicas estadísticas descriptivas univariadas para cada ítem del cuestionario, agrupadas por factor. Los resultados muestran un aumento de hijos/as de migrantes matriculados en jardines infantiles. De igual manera, la mayor concentración de hijos/as de inmigrantes matrículas está en el nivel de sala cuna. Finalmente, en opinión de las educadoras la gran mayoría de niños/as no presentan dificultades para aceptar las normas de convivencia del centro educativo.
 
The objective is to learn about the perception of kindergarten educators regarding the educational process received by children of immigrant parents attending public educational establishments. A questionnaire was applied, adapted from the Valero survey (2002) the new version of the questionnaire consisted of 17 items organized in four factors. The study was quantitative, descriptive and sectional. For the analysis, univariate descriptive statistical techniques were used for each item of the questionnaire, grouped by factor. The results show an increase in the number of children of migrants enrolled in kindergartens. Similarly, the highest concentration of immigrant children is at the nursery level. Finally, in the opinion of the educators, the vast majority of children have no difficulty in accepting the school’s rules of coexistence.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB