MAMA TRÁNSITO AMAGUAÑA AND THE PUCE: "HUMANALLY THE SAME, CULTURALLY DIFFERENT"
MAMA TRÁNSITO AMAGUAÑA Y LA PUCE: “HUMANAMENTE IGUALES, CULTURALMENTE DIFERENTES”
Author
Cevallos Salazar, Jacqueline Elizabeth
Cruz Mariño, Alexandro Vinicio
Jimbo Sotomayor, Ruth Elizabeth
Gómez Walfandery, Irma del Carmen
Agualongo Tenelema, José Julio
Abstract
Medical training combines theoretical-practical learning processes gaining hands-on experience with community service; this link impacts academic development of students and teachers with a deeper understanding of the importance of integral medicine that embraces respect for the human being, his environment, his language and his culture. This paper presents the experience of the Service-Learning project of students of the medical career of the Pontifical Catholic University of Ecuador in the Tránsito Amaguaña Intercultural Bilingual Educational Unit, a process that promotes inclusion and medical service in the margin of acceptance of the cultural diversity and the eradication of racism. La formación médica combina procesos de aprendizaje teórico-prácticos que van de la mano con el servicio a la comunidad. Este vínculo impacta en el desarrollo académico de estudiantes y docentes con una comprensión más profunda de la importancia de la medicina integral que abraza el respeto al ser humano, su entorno, su lengua y su cultura. El presente trabajo presenta la experiencia del proyecto Aprendizaje-Servicio de estudiantes de la carrera de medicina de la Pontifica Universidad Católica del Ecuador en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe Tránsito Amaguaña, un proceso que promueve la inclusión y el servicio médico en el margen de la aceptación de la diversidad cultural y la erradicación del racismo