• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item

STUDY ON THE MEANINGS OF EVALUATION FROM THE VOICES OF DIFFERENT ACTORS INVOLVED IN THE EDUCATIONAL PROCESS

ESTUDIO SOBRE LOS SIGNIFICADOS DE LA EVALUACIÓN DESDE LAS VOCES DE DISTINTOS ACTORES IMPLICADOS EN EL PROCESO EDUCATIVO

Author
Manhey, Mónica Clara

Araya Barra, Maite Alejandra

Albornoz Inostroza, Ayerlin Javiera

Browne Carmona, Stephanie Emily

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2928
10.22370/ieya.2022.8.2.2928
Abstract
The evaluation is part of broader conceptual structures, it is not only related to the educational paradigm on which it is based, but also to the conception of the curriculum and the idea of education that exists at a given historical moment (Spain-Chavarría, 2014) . In this context, we propose to analyze the different meanings of the evaluation from the voices of different actors involved in the educational process, where approaching and analyzing them can be a valuable means to redirect this process. (Ricoy and Fernández 2013) For this, we opted for a qualitative approach through multiple case studies where students and families (N = 88) from the metropolitan region participated. The interviews show us that the understanding of the evaluation is associated with two dimensions, namely, an affective dimension and a technical rationality of the evaluation. The results suggest approaching evaluation as a democratic, comprehensive and transforming process of educational practices from the first years of schooling.
 
La evaluación forma parte de estructuras conceptuales más amplias, no sólo está relacionada con el paradigma de educación en que se apoya, sino también con la concepción de currículo e idea de educación que se tiene en un momento histórico determinado (España- Chavarría, 2014). En este contexto, nos proponemos analizar los distintos significados de la evaluación desde las voces de distintos actores implicados en el proceso educativo, donde acercarse y analizarlos puede constituir un valioso medio para reconducir este proceso. (Ricoy y Fernández 2013) Para ello, optamos por un enfoque cualitativo a través de estudios de casos múltiples donde participaron estudiantes y familias (N = 88) de la región metropolitana, Chile. Las entrevistas nos muestran que la comprensión de la evaluación se encuentra asociada a dos dimensiones, a saber, una dimensión afectiva y una racionalidad técnica de la evaluación. Los resultados sugieren abordar desde los primeros años de escolaridad la evaluación como un proceso democrático, comprensivo y transformador de las prácticas educativas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB