• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item

INFLUENCE OF PARENTING STYLES ON THE EMOTIONAL DEVELOPMENT AND LEARNING OF ADOLESCENTS

INFLUENCIA DE LOS ESTILOS DE CRIANZA EN EL DESARROLLO EMOCIONAL Y APRENDIZAJE DE LOS ADOLESCENTES

Author
Fuentes Vilugrón, Gerardo Andrés

Lagos Hernández, Roberto

González Arriagada, Mirko

Castro Melo, Raúl

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2942
10.22370/ieya.2022.8.2.2942
Abstract
Introduction: Parenting guidelines become a complex task for parents, especially when their sons or daughters are in the adolescent stage. The objective of the study is to explore the influence of parenting styles in the development of learning according to the perception of adolescents in the city of Temuco, Chile. Methodology: The research is qualitative and is based on the interpretive hermeneutical paradigm, the design consists of the grounded theory and the information collection instrument will be the semi-structured interview, which will be applied to students between 13 and 17 years old. Results: The results indicate that one of the most common parenting styles is democratic. Conclusions: Likewise, parental behaviors with democratic characteristics are a key and mediating factor in the social-emotional development and learning of adolescents.
 
Introducción: Las orientaciones de crianza se vuelven una tarea compleja para los padres, sobre todo cuando sus hijos o hijas se encuentran en la etapa adolescente. El objetivo de estudio es explorar la influencia de los estilos de crianza en el desarrollo de aprendizajes según la percepción que poseen adolescentes de la ciudad de Temuco, Chile. Metodología: La investigación es cualitativa y se sustenta en el paradigma hermenéutico interpretativo, el diseño consiste en la teoría fundamentada y el instrumento de recolección de información será la entrevista semiestructurada, la que será aplicada a estudiantes entre 13 a 17 años. Resultados: Los resultados indican que uno de los estilos de crianza más habituales es el democrático. Conclusiones: Asimismo, las conductas parentales de características democráticas son un factor clave y mediatizador en el desarrollo socioemocional y de aprendizajes de los adolescentes.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Caracterización del Estilo Tricolor Geométrico y Evaluación de Contactos con el Estilo Ychsma 

    Dolorier, Camilo; Casas Salazar, Lyda. Revista Chilena de Antropología; Núm. 20 (2009)
  • Learning styles and thinking styles among university students 

    Rojas, Gladys; Salas, Raúl; Jimenez, Carlos. Pedagogical Studies; Vol. 32 Núm. 1 (2006); 49-75
  • Characterization of the Geometrical Tricolor style and it’s relationships with the Ychsma style 

    Dolorier, Camilo; Casas Salazar, Lyda. Revista Chilena de Antropología; Núm. 20 (2009)
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB