Online Platform for the Evaluation of School Engagement, Version 3.0: progress towards a system for the protection of educational trajectories
Plataforma Online de Evaluación de Compromiso Escolar, Versión 3.0: avance hacia un sistema de protección de las trayectorias educativas
Author
de Toro, Ximena
Sotomayor Barros, Belen
Saracostti Schwartzman, Mahia
Rossi Cordero, Andrea
Lara, Laura
Abstract
This article presents the results of the development and incremental validation of the Integrated System of Evaluation, Monitoring and Strategies for the Promotion of School Engagement and Contextual Factors developed in Chile for its potential use in Ibero-America. The web-based system has had an incremental development based on various R&D research projects and aims to contribute to one of the challenges of Latin America and the Caribbean indicated by international organizations, which is to advance towards the construction of protection systems for school paths. For its realization, an agile software development methodology called SCRUM was carried out that facilitates collaborative work between teams. The main results are a platform of high interest to schools with six steps that guides its implementation with audiovisual support resources. Given that the concept of school engagement has acquired greater relevance because of the consequences of the COVID 19 pandemic, the entire system was adjusted for a context of either face-to-face or remote classes. The current challenge is the consolidation of this platform in the national educational policy to facilitate its use and massification. Este artículo presenta el Sistema Integrado de Evaluación, Seguimiento y Estrategias de Promoción de Compromiso Estudiantil y Factores Contextuales desarrollado en Chile para su uso potencial en escuelas Iberoamericanas. El sistema web ha tenido un desarrollo incremental basado en diversos proyectos de investigación I+D y busca aportar a uno de los retos de América Latina y el Caribe señalado por organismos internacionales, como es avanzar hacia la construcción de sistemas de protección de las trayectorias escolares. Para su realización se implementó una metodología de desarrollo ágil de software que facilita el trabajo colaborativo llamada SCRUM. Entre los principales resultados se encuentra una plataforma con seis pasos que guían su implementación con recursos de apoyo gráficos y audiovisuales, cuyo potencial de uso es de alto interés para las escuelas en términos de diagnóstico, monitoreo e intervención. Dado que el concepto de compromiso escolar ha adquirido mayor relevancia producto de las consecuencias que tuvo la pandemia del COVID 19, todo el sistema fue ajustado para un contexto de clases presenciales o remotas. El desafío pendiente es la consolidación de esta plataforma en la política educativa nacional para facilitar su uso y masificación.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The experience of teaching in processesimproving school effectiveness: PreferentialSchool Subsidy Act in a public school of La Florida municipality
Pineda Torres, Manuel. Revista Temas Sociológicos; Núm. 19 (2015): Revista Temas Sociológicos; 169-199 -
Differences in school anxiety, self-esteem and perfectionism according to school level and sex in Chilean primary school students
Lagos San Martín, Nelly; Palma Luengo, Maritza. Revista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 1 Núm. 1 (2018): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 57-69 -
Differences in static and dynamic balance between first year elementary school students at public schools and subsidized schools
Araya Guzmán, Luis; Vergara González, Freddy; Arias Jorquera, Iván; Fabré Oyaneder, Hiff; Soxo Campoverde, Mario; Muñoz Bornand, Cristóbal. Journal of Physical Activity and Sports Sciences; Vol. 15 Núm. 1 (2014): Revista Ciencias de la Actividad Física UCM; 17-23