• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Online Platform for the Evaluation of School Engagement, Version 3.0: progress towards a system for the protection of educational trajectories

Plataforma Online de Evaluación de Compromiso Escolar, Versión 3.0: avance hacia un sistema de protección de las trayectorias educativas

Author
de Toro, Ximena

Sotomayor Barros, Belen

Saracostti Schwartzman, Mahia

Rossi Cordero, Andrea

Lara, Laura

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1739
10.32457/ejep.v14i2.1739
Abstract
This article presents the results of the development and incremental validation of the Integrated System of Evaluation, Monitoring and Strategies for the Promotion of School Engagement and Contextual Factors developed in Chile for its potential use in Ibero-America. The web-based system has had an incremental development based on various R&D research projects and aims to contribute to one of the challenges of Latin America and the Caribbean indicated by international organizations, which is to advance towards the construction of protection systems for school paths. For its realization, an agile software development methodology called SCRUM was carried out that facilitates collaborative work between teams. The main results are a platform of high interest to schools with six steps that guides its implementation with audiovisual support resources. Given that the concept of school engagement has acquired greater relevance because of the consequences of the COVID 19 pandemic, the entire system was adjusted for a context of either face-to-face or remote classes. The current challenge is the consolidation of this platform in the national educational policy to facilitate its use and massification.
 
Este artículo presenta el Sistema Integrado de Evaluación, Seguimiento y Estrategias de Promoción de Compromiso Estudiantil y Factores Contextuales desarrollado en Chile para su uso potencial en escuelas Iberoamericanas. El sistema web ha tenido un desarrollo incremental basado en diversos proyectos de investigación I+D y busca aportar a uno de los retos de América Latina y el Caribe señalado por organismos internacionales, como es avanzar hacia la construcción de sistemas de protección de las trayectorias escolares.  Para su realización se implementó una metodología de desarrollo ágil de software que facilita el trabajo colaborativo llamada SCRUM. Entre los principales resultados se encuentra una plataforma con seis pasos que guían su implementación con recursos de apoyo gráficos y audiovisuales, cuyo potencial de uso es de alto interés para las escuelas en términos de diagnóstico, monitoreo e intervención. Dado que el concepto de compromiso escolar ha adquirido mayor relevancia producto de las consecuencias que tuvo la pandemia del COVID 19, todo el sistema fue ajustado para un contexto de clases presenciales o remotas. El desafío pendiente es la consolidación de esta plataforma en la política educativa nacional para facilitar su uso y masificación.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The experience of teaching in processesimproving school effectiveness: PreferentialSchool Subsidy Act in a public school of La Florida municipality 

    Pineda Torres, Manuel. Revista Temas Sociológicos; Núm. 19 (2015): Revista Temas Sociológicos; 169-199
  • Differences in school anxiety, self-esteem and perfectionism according to school level and sex in Chilean primary school students 

    Lagos San Martín, Nelly; Palma Luengo, Maritza. Revista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 1 Núm. 1 (2018): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 57-69
  • Differences in static and dynamic balance between first year elementary school students at public schools and subsidized schools 

    Araya Guzmán, Luis; Vergara González, Freddy; Arias Jorquera, Iván; Fabré Oyaneder, Hiff; Soxo Campoverde, Mario; Muñoz Bornand, Cristóbal. Journal of Physical Activity and Sports Sciences; Vol. 15 Núm. 1 (2014): Revista Ciencias de la Actividad Física UCM; 17-23
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB