Anti-oppressive Assessment Strategies for Design Teaching
Estrategias anti opresivas de evaluación para la enseñanza del diseño
Author
Bernasconi, Renato
Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/5359910.7764/disena.21.Editorial
Abstract
This editorial aims to contribute to the discussion opened by the editors of this special issue by making visible the power dynamics that are implicit in evaluation strategies. It is argued that, by uncritically evaluating students, we not only reproduce patterns of social stratification but also legitimize them. Three strategies are proposed that could contribute to the adoption of liberating forms of assessment in the field of design education: self-assessment, freedom of format, and free assessment weighting. Beyond their instrumental value, it is emphasized that these strategies make power relations visible, opening a way to subvert them. Esta editorial pretende hacer un aporte a la discusión abierta por los editores de este número visibilizando las dinámicas de poder implícitas en las estrategias de evaluación. Se plantea que, al evaluar a los estudiantes en forma acrítica, no solo reproducimos patrones de estratificación social, sino que también los legitimamos. Se proponen tres estrategias que podrían contribuir a adoptar formas liberadoras de evaluación en el ámbito de la enseñanza del diseño: la autoevaluación, la libertad de formato y la ponderación libre. Más allá de su valor instrumental, se subraya que estas estrategias permiten visibilizar las relaciones de poder, abriendo una vía para subvertirlas.