• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Iberoamericana de Viticultura, Agroindustria y Ruralidad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Iberoamericana de Viticultura, Agroindustria y Ruralidad
  • View Item

Souvenirs agroalimentarios y desarrollo local. Una mirada desde el perfil del turista

Agro-Food Souvenirs and Local Development. A View from the Tourist’s Profile

Author
García Soto, Elí Albertina

Villavivencio Gutiérrez, María del Rosario

Thomé Ortiz, Humberto

Martínez Campos, Ángel Roberto

Martínez Castañeda, Francisco Ernesto

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rivar/article/view/5677
10.35588/rivar.v9i27.5677
Abstract
El objetivo del artículo fue identificar las oportunidades de desarrollo local a través de la comercialización y dinámicas de mercado de los productos agroalimentarios con potencial de convertirse en souvenirs, localizándolos y evaluando sus interacciones socioeconómicas en el Parque Nacional Los Azufres, México. Se llevó a cabo un estudio de caso simple que integró aspectos cualitativos y cuantitativos, mediante la aplicación de una encuesta, consulta de fuentes secundarias, observación participante, la aplicación de la Matriz Boston Consulting Group (BCG) y la Matriz de Ansoff. Los resultados permitieron vincular el perfil de los turistas que visitan el destino y el potencial que los productos agroalimentarios, hechos con frutas locales, tienen como souvenir turístico. Fue posible identificar una demanda potencial de estos productos, la cual debe ser atendida desde una visión estratégica de la comercialización. Se concluye que los souvenirs agroalimentarios pueden contribuir al desarrollo económico local, sin embargo, es necesario redefinir sus sistemas productivos y modelos comerciales para que su impacto en la calidad de vida de las personas sea perceptible.
 
The aim of this paper was to identify opportunities for local development through the commercialization and market dynamics of agri-food products with the potential to become souvenirs, locating them and evaluating their socioeconomic interactions in Los Azufres National Park, Mexico. A simple case study was carried out that integrated qualitative and quantitative aspects, through the application of a survey, consultation of secondary sources, participant observation, the application of the Boston Consulting Group (BCG) Matrix, and the Ansoff Matrix. The results allowed linking the profile of tourists who visit the destination and the potential that agri-food products, made with local fruits, have as tourist souvenirs. It is possible to identify a potential demand for these products, which must be met from a strategic view of marketing. It is concluded that agri-food souvenirs can contribute to local economic development, however, it is necessary to redefine their production systems and business models so that their impact on people’s quality of life is perceptible.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB