• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Autonomy in foreign language learning in technology-mediated contexts

Autonomía en el aprendizaje de lenguas extranjeras en contextos de enseñanza mediatizados por la tecnología

Author
García Salinas, Jaime

Ferreira Cabrera, Anita

Morales Ríos, Sandra

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30797
10.7764/onomazein.25.01
Abstract
As Computer Assisted Language Learning (CALL) takes a leading role in foreign language teaching and learning, student training in language learning strategies has become an imminent necessity when using technology-mediated environments for Foreign Language (FL) learning. It is this training which fosters language learners’ autonomy. O’Malley and Chamot, (1990) divide these strategies into four: cognitive, metacognitive, affective and social strategies. According to Oxford (1989), language learning strategies are “operations employed by the learner to aid the acquisition, storage, retrieval and use of information”. The present study has considered the strategies formerly mentioned to help students obtain more benefit from a blended learning environment which incorporates Task Based Instruction as well as Cooperative Learning. The purpose was to help them to obtain more benefit from a blended learning environment that has been proven effective for foreign language learning (Morales and Ferreira, 2008).The findings showed that the maintained training in language learning strategies used throughout the course was useful in developing students’ linguistics skills that enabled them to master the language. Metacognitive strategies promoted students’ abilities to assess their learning process. Cognitive strategies helped them to learn new linguistic forms, therefore fostering their grammatical competence. Affective strategies were very beneficial to help students control anxiety when interacting with the online resources and the e-learning application. Finally, social strategies empowe-red students to look for opportunities of interaction in the target language. In sum, it is highly recommended to enhance student autonomy in second language acquisition that language teachers make use of language learning strategy training in technology-mediated contexts.
 
En la medida que la tecnología ha ido adquiriendo un papel protagónico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de una lengua extranjera (le), se hace cada vez más necesario entrenar en el uso de las estrategias de aprendizajes de idiomas a aquellos estudiantes que aprenden una nueva lengua en un ambiente mediatizado por la tecnología. Es este entrenamiento el que permite desarrollar la autonomía del estudiante. en la taxonomía de o’malley y chamot (1990) dichas estrategias se dividen en Cognitivas, metacognitivas, afectivas y sociales. De acuerdo con oxford (1989), las estrategias de aprendizaje son acciones utilizadas por el estudiante para ayudar la adquisición, almacenamiento, el recordar y usar la información. nuestro estudio ha considerado los cuatro tipos de estrategias antes men-cionadas para ayudar a los estudiantes de inglés como lengua extranjera a  trabajar  mejor  en  un  contexto  de  aprendizaje  semipresencial  basado en tareas y cooperativo. el propósito fue el de ayudar a los estudiantes a obtener más beneficios de un ambiente de aprendizaje combinado que ha probado ser eficaz para el aprendizaje de una lengua extranjera (morales & Ferreira, 2008). Los resultados del estudio demostraron que el entrenamiento constante en estrategias de aprendizaje de idiomas a lo largo del curso fue muy útil para desarrollar las habilidades lingüísticas de los estudiantes y aprender la lengua de mejor manera. las estrategias metacognitivas desarrollaron la  capacidad  del  estudiante  de  evaluar  el  aprendizaje. las  estrategias cognitivas  les  ayudaron  a  aprender  nuevas  estructuras  lingüísticas, aumentando así la competencia gramatical en el idioma extranjero. Las estrategias afectivas son beneficiosas al momento de controlar la ansiedad al verse enfrentados a la modalidad e-learning. Finalmente, las estrategias sociales capacitaron a los estudiantes para buscar más oportunidades de interactuar en la lengua meta. en consecuencia, es altamente recomendable que para potenciar la auto-nomía del estudiante se recomiende a los profesores de lenguas extranjeras el considerar el uso de este tipo de entrenamientos al momento de utilizar aplicaciones CALL en la clase de idiomas.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • New collaborative learning trends in e-learning. Keys for it effective implementation 

    Avello Martínez, Raidell; Duart, Josep M.. Pedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 1 (2016); 271-282
  • Simulated judgment of the Supreme Federal Court: Applying the team based learning and the project based learning methodology in the Law course Degree 

    Lima Madrid, Fernanda de Matos; Noya dos Santos, Lucas Octávio. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 5 No. 1 (2018); 100-111
  • Motivation and self-regulation of learning in health sciences undergraduate students: Motivation and self-regulation of learning 

    Leirós-Rodríguez, Raquel; Álvarez-Barrio, Lorena; Álvarez-Álvarez , María José; Rodríguez-Nogueira , Óscar; Pinto-Carral, Arrate. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 12 No. 1 (2024): EJPAD 2024; 1-11
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB