• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Solving disagreements: multiple cases study about interaction during digital collaborative writing

Resolver los desacuerdos: un estudio de casos múltiples sobre la interacción durante la escritura digital y colaborativa

Author
Godoy, Lucía

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/44547
10.7764/onomazein.53.06
Abstract
In digital and collaborative writing students must reach agreements to achieve their objectives. This is why they develop interactions in which they negotiate points in disagreement and achieve group consensus. In this article we analyze linguistic and discursive resources mobilized by students from different educational levels from Buenos Aires during the group writing of homework in an online platform. Results from a multiple cases study indicate that students utilize various politeness strategies when they have to make negative criticisms or give particular indications, in order to preserve their peers’ positive and negative images, as well as their own. The contrastive analysis between the cases allowed us to observe differences in the variety of politeness strategies and linguistic resources used in relationship with educational level and the type of activity they write. Based on this observation, we propose that in interactions during digital and collaborative writing, different agendas and forms of constructing group and personal identity are activated according to the students’ level of education and their purposes in writing.    
 
En la escritura digital y colaborativa los estudiantes deben entablar acuerdos para alcanzar los objetivos deseados y para esto desarrollan interacciones en las que negocian los puntos en desacuerdo y logran consenso grupal. En este artículo, con un estudio de casos múltiples, analizamos los recursos lingüísticos y discursivos que movilizan estudiantes de diferentes niveles educativos de Buenos Aires durante la escritura grupal de un trabajo práctico en una plataforma en línea. Los resultados de la investigación indican que los estudiantes, cuando tienen que realizar críticas negativas o dar indicaciones particulares, ponen en funcionamiento diversas estrategias de la cortesía para preservar las imágenes positivas y negativas de los compañeros y las suyas propias. El análisis contrastivo entre los casos nos permitió observar diferencias en cuanto a la variedad de estrategias de la cortesía y a los recursos lingüísticos puestos en juego en relación con el nivel escolar de los estudiantes y también con el tipo de consignas que desarrollan. A partir de esa observación proponemos que en las interacciones durante la escritura digital y colaborativa se activan diferentes agendas y formas de construir la identidad de acuerdo con el nivel escolar de los participantes y con sus finalidades en la escritura.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Digital communication: Operational definition and approach to participation in the form of digital inclusion/exclusion 

    Pignuoli Ocampo, Sergio. MAD; No. 46 (2022); 70-83
  • The role of technological infrastructure in relation to the digital divide and the digital literacy in hundred educational institutions of Colombia. 

    Sánchez, Luis; Reyes, Ana María; Ortiz, Diana; Olarte, Fredy. Calidad en la Educación; Nº 47 (2017): Revista Calidad en la Educación; 112-144
  • From Graphical User Interface Design to the Configuration of a Digital Object. Materiality and Digital Ontology 

    Castañeda Arredondo, Erika Cecilia. Diseña; Núm. 15 (2019): Estética en la interacción; 70-93
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB