Show simple item record

Gestión de la calidad de vida en el trabajo universitario en pandemia

dc.contributoren-US
dc.contributorCNPqes-ES
dc.creatorGuths, Henrique
dc.creatorFossatti, Paulo
dc.creatorde Quadros da Silva, Louise
dc.date2023-01-03
dc.date.accessioned2023-01-04T12:57:02Z
dc.date.available2023-01-04T12:57:02Z
dc.identifierhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1218
dc.identifier10.31619/caledu.n57.1218
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219413
dc.descriptionWe aim to revisit the applicability of the Macroelements of Quality of Life at Work (QLW) in HEIs in times of a pandemic. This research’s objective is to answer the question: Is it possible to apply the QWL macro-elements in HEIs in times of a pandemic? This qualitative research uses documentary analysis and empirical data from a mixed focus group. The theoretical framework is grounded  in the hierarchy of macroelements of the conceptual model of quality of work life management.  The results show major changes in people's behavior and institutional policies for QLW; a rereading of macroelements in times of pandemic; and the emergence of the adaptability macroelement. We consider the need to revisit the global protocols, resulting from the COVID-19 pandemic, aimed at caring for the holistic health of people and re-discussing the concepts of quality of life, quality of life at work and the workplace.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este trabajo es revisitar la aplicabilidad de los macroelementos de la calidad de vida en el trabajo (CVT) en instituciones de educación superior (IES) en tiempos de pandemia, e intenta por tanto responder a ¿cuál es la aplicabilidad de los macroelementos de la CVT en las IES en tiempos de pandemia? Es una investigación cualitativa con análisis documental y datos empíricos de un grupo focal mixto. El marco teórico se basa en la jerarquía de macroelementos del modelo conceptual de gestión de la calidad de vida laboral. Los resultados evidencian profundos cambios en el comportamiento de las personas y en las políticas institucionales para la CVT, relectura de los macroelementos en tiempos de pandemia y surgimiento del macroelemento ‘adaptabilidad’. Consideramos la necesidad de revisar los protocolos mundiales resultantes de la pandemia orientados a cuidar la salud integral de la persona, y rediscutir los conceptos “calidad de vida”, “calidad de vida en el trabajo” y “lugar de trabajo”.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1218/731
dc.rightsCopyright (c) 2023 Calidad en la Educaciónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 57 (2022): Revista Calidad en la Educaciónen-US
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 57 (2022): Revista Calidad en la Educaciónes-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 57 (2022): Revista Calidad en la Educaciónes-ES
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjecten-US
dc.subjecteducational management; higher education; work; pandemicen-US
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.subjectgestión educacional; educación superior; trabajo; pandemia.es-ES
dc.titleQuality of Work Life in Higher Education Institutions during a Pandemicen-US
dc.titleGestión de la calidad de vida en el trabajo universitario en pandemiaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record