Show simple item record

Agentes que intervienen en las representaciones sociales del profesorado sobre el pensamiento crítico

dc.creatorHernández Soto, Alejandra
dc.date2022-06-07
dc.date.accessioned2023-03-17T13:16:47Z
dc.date.available2023-03-17T13:16:47Z
dc.identifierhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5494
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/224396
dc.descriptionThe new demands and challenges of the current century imply changes in education, where the training focus is centered on the acquisition of skills that allow contextualizing learning. The purpose of this article is to identify the agents that intervene in the configuration of the social representations that teachers have regarding the development of critical thinking. The research is a qualitative study that is carried out from a comprehensive-interpretive paradigm, through a case study with a phenomenological approach that uses a semi-structured interview as a data production technique, which information processing and analysis strategy is the content analysis technique. The results obtained allow to visualize the intervention by professional and incidence of the ministry of education in the teaching discourse regarding the promotion of critical thinking, allowing to modify and / or update possible modes of action adopted during the teaching exercise. This research is expected to increase the debate and disseminate knowledge about the actual practices that teachers use to promote cognitive ability.en-US
dc.descriptionLas nuevas demandas y desafíos del siglo actual, implican cambios en materia educativa, donde el foco formativo está centrado en la adquisición de habilidades que permitan contextualizar el aprendizaje. El propósito de este artículo es identificar los agentes que intervienen en la configuración de las representaciones sociales que posee el profesorado respecto al desarrollo del pensamiento crítico. La investigación es un estudio cualitativo que se realiza desde un paradigma comprensivo-interpretativo, mediante un estudio de caso con enfoque fenomenológico que utiliza como técnica de producción de datos una entrevista semiestructurada, cuya estrategia de procesamiento y análisis de información es la técnica de análisis de contenidos. Los resultados alcanzados permiten visualizar la intervención par profesional e incidencia del Ministerio de Educación en el discurso docente respecto a la promoción del pensamiento crítico, permitiendo modificar y/o actualizar posibles modos de actuación adoptados durante el ejercicio docente. Se espera que esta investigación aumente el debate y divulgue el conocimiento sobre las prácticas reales que utilizan los profesores para promover la habilidad cognitiva.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5494/4377
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 4 Núm. 1 (2021): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 50-62es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectAgentsen-US
dc.subjectsocial representationsen-US
dc.subjectteachersen-US
dc.subjectcritical thinkingen-US
dc.subjectAgentees-ES
dc.subjectrepresentación sociales-ES
dc.subjectdocenteses-ES
dc.subjectpensamiento críticoes-ES
dc.titleAgents involved in the social representations of teachers on critical thinkingen-US
dc.titleAgentes que intervienen en las representaciones sociales del profesorado sobre el pensamiento críticoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record