Show simple item record

El nuevo profesorado como producto de la educación positiva

dc.creatorParra Barrios, Jorge
dc.date2022-06-07
dc.date.accessioned2023-03-17T13:16:47Z
dc.date.available2023-03-17T13:16:47Z
dc.identifierhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5500
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/224401
dc.descriptionThe present work presents an education proposal focused on the well-being, both of the student body and also of the teaching staff and the educational community in general. An education that contributes to the integral development of the human being by exploring and enhancing those virtues and strengths that, in the light of the different studies, provide well-being to people. In the first section, some concepts related to well-being are explored, and to what extent, from an emerging discipline, Positive Psychology, a construct is developed involving various measurable elements that can be taught to people and therefore integrated into a school program. In the second section, some of the experiences that have positioned the knowledge and discoveries of this new science of human well-being at the service of educational communities are reviewed. Some successful programs are reviewed as a basis to argue in favor of Positive Education to be part of the traditional school system. Finally, a description of some of the qualities and abilities that teachers must incorporate into their life and professional practice is proposed.en-US
dc.descriptionEl presente trabajo presenta una propuesta de educación centrada en el bienestar, tanto del estudiantado como también del profesorado y la comunidad educativa en general. Una educación que aporta al desarrollo integral del ser humano explorando y potenciando aquellas virtudes y fortalezas que, a la luz de los diferentes estudios, aportan bienestar a las personas. En un primer apartado se exploran algunos conceptos en torno al bienestar, y cómo desde una disciplina emergente; la Psicología Positiva, se gesta un constructo que involucra diversos elementos medibles y que pueden ser enseñados a las personas y por ende integrados en un programa escolar. En segunda instancia se revisan algunas de las experiencias que han puesto al servicio de las comunidades educativas los conocimientos y descubrimientos de esta nueva ciencia del bienestar humano. Se revisan algunos programas exitosos como fundamento de que este tipo de Educación Positiva sí puede ser parte del sistema escolar tradicional. Finalmente, se aventura una descripción de algunas de las cualidades y habilidades que estos maestros deben incorporar a su vida y práctica profesional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5500/4382
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 4 Núm. 1 (2021): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 130-142es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectwell-beingen-US
dc.subjectpositive teachersen-US
dc.subjectpositive educationen-US
dc.subjectvirtueen-US
dc.subjectBienestares-ES
dc.subjectprofesores positivoses-ES
dc.subjecteducación positivaes-ES
dc.subjectvirtudes-ES
dc.titleThe new teachers as a product of positive educationen-US
dc.titleEl nuevo profesorado como producto de la educación positivaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record