Show simple item record

Booktube como recurso pedagógico para el aprendizaje en la Educación Superior

dc.creatorLagos San Martín, Nelly
dc.creatorLópez López, Verónica
dc.date2022-06-07
dc.date.accessioned2023-03-17T13:16:47Z
dc.date.available2023-03-17T13:16:47Z
dc.identifierhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5502
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/224403
dc.descriptionThe current society has experienced a series of changes and technological transformations, which at the educational level, are a challenge for teachers, who interact with young digital natives, more accustomed to use these technological advances in their daily activities and study and learning processes. The present work aims to identify the contribution of the booktube, as a pedagogical resource that promotes learning and emotional development, in the subject of Educational Guidance at the Universidad del Bío-Bío. An educational experience, that contemplated the use of booktube, was designed and implemented with third year Primary Education Teaching students. Specifically, 50 students who are taking the subject of Educational Guidance. At the end of the course, a perception questionnaire was applied. The results indicate a positive evaluation by the students, with averages per item ranging from 4.02 to 4.68 (out of a maximum of 5 points), the indicators with the highest average were "improving oral expression competence" and "acquiring a didactic tool for the emotional development of my future students". On a small scale, these results evidence the learning potential provided by technologies, when their use is intended to support a formal learning process.en-US
dc.descriptionLa sociedad actual ha experimentado una serie cambios y transformaciones tecnológicas, que a nivel educativo son un desafío para los docentes, que interactúan con jóvenes, nativos digitales, más habituados a usar estos avances tecnológicos en sus actividades diarias, estudio y aprendizaje. El presente trabajo tiene como objetivo identificar el aporte del booktube, como recurso pedagógico que promueve el aprendizaje y desarrollo emocional, en la asignatura de Orientación Educacional de la Universidad del Bío-Bío. Se diseñó e implementó una experiencia educativa que contempló el uso de booktube, dirigido al tercer año de la carrera de Pedagogía en Educación Básica, concretamente a 50 estudiantes que cursan la asignatura de Orientación Educacional y al finalizar se aplicó un cuestionario de percepción. Los resultados indican una valoración positiva de los estudiantes, con promedios por ítems que oscilan entre 4,02 y 4,68 (sobre un máximo de 5 puntos), los indicadores con mayor promedio fueron “mejorar la competencia de la expresión oral” y “adquirir una herramienta didáctica para el desarrollo emocional de mis futuros estudiantes”. Estos resultados son una evidencia, a menor escala, del potencial de aprendizaje que brindan las tecnologías al intencionar su utilización en un proceso de aprendizaje formal.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5502/4384
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 4 Núm. 1 (2021): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 158-165es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectEducational guidanceen-US
dc.subjectbooktubeen-US
dc.subjectpedagogical resourceen-US
dc.subjectemotional developmenten-US
dc.subjectOrientación educacionales-ES
dc.subjectbooktubees-ES
dc.subjectrecurso pedagógicoes-ES
dc.subjectdesarrollo emocionales-ES
dc.titleBooktube as a pedagogical resource for learning in Higher Educationen-US
dc.titleBooktube como recurso pedagógico para el aprendizaje en la Educación Superiores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record