Metacognitive evaluation of student teachers
Evaluación metacognitiva de estudiantes de pedagogía
Author
Llancavil Llancavil, Daniel
Abstract
A self-regulated and metacognitive approach to student learning has profound implications on how teachers interact with students and the way they assume evaluative practices. Because of its relevance, this paper presents the development, application, and analysis of a metacognitive self-assessment instrument in a first-semester course of the Pedagogy in History, Geography, and Social Sciences degree at a private university in the south of Chile. The instrument was constructed based on Marzano & Kendall's taxonomy, with an emphasis on regulation. Its application allowed, firstly, showing that the metacognitive instrument, with a regulatory purpose, was well receiving and understanding by young people. Secondly, the results show that future teachers are clear about the strengths and weaknesses that have an impact on their learning. Thirdly, it is clear that the effectiveness and monitoring of processes must be worked on with the students. Therefore, self-regulation and metacognition, as processes derived from evaluation, need to be incorporated into the training processes of future teachers in order to contribute to the improvement of the school evaluation culture. Un enfoque de aprendizaje autorregulado y metacognitivo sobre el aprendizaje de los estudiantes tiene profundas implicaciones en la forma en que los profesores interactúan con éstos y la manera en que asumen las prácticas evaluativas. Por su relevancia, este trabajo presenta la elaboración, aplicación y análisis de un instrumento de autoevaluación metacognitiva en un curso de primer semestre de la carrera de Pedagogía en Historia, Geografía y Ciencias Sociales de una universidad privada del sur de Chile. El instrumento se construyó en base a la taxonomía, con énfasis en regulación, de Marzano & Kendall. Su aplicación permitió, en primer lugar, evidenciar que el instrumento metacognitivo, con una finalidad reguladora, fue bien recibido y comprendido por los jóvenes. En segundo lugar, los resultados evidencian que los futuros docentes tienen claras las fortalezas y debilidades que impactan en su aprendizaje. En tercer lugar, se visualiza que se debe trabajar con los estudiantes la eficacia y el seguimiento de procesos. Por lo anterior, la autorregulación y la metacognición, como procesos derivados de la evaluación, requieren ser incorporados en los procesos formativos de los futuros docentes para contribuir a la mejora de la cultura evaluativa escolar.