Show simple item record

La disciplina histórica escolar como proyección de la modernidad eurocéntrica: Una reflexión desde la decolonialidad

dc.creatorGuzmán Contreras, Patricio
dc.date2023-01-23
dc.date.accessioned2023-03-17T13:16:48Z
dc.date.available2023-03-17T13:16:48Z
dc.identifierhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5784
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/224410
dc.descriptionThe main objective of this essay is to reflect on the decoloniality of the history study programs as a method of school discipline in secondary education, according to the analysis of ministerial texts and regional critical epistemological theory, responding to the question, Is it necessary to move towards the decolonization of the disciplinary study programs? From this point of view, history is a place of knowledge that projects principles of Eurocentric modernity through the school system, which is expressed in different components: First, the construction of the other in the objectives and ministerial guidelines and second, the projection of a linear temporality that comes properly from the European world. Thus, it recognizes a decoupling of the state guidelines with the tendency of education at the Latin American level, decoloniality, understood contemporaneously as a line of thought that shows the injustice of knowledge and the epistemic violence caused by the idea of modernity, making it imperative to progress to a historical discipline that collects decolonial thought, encouraging students’ identity with their space and region and competent in recognizing us as an individual society that leads us to deepen the historical processes for a better understanding of the personal context.en-US
dc.descriptionEste ensayo tiene por objetivo reflexionar en torno a la decolonialidad de los programas de estudio de historia como disciplina escolar en enseñanza media, de acuerdo al análisis de los textos ministeriales y de la teoría epistemológica crítica regional, respondiendo a la pregunta ¿Se hace necesario avanzar hacia un decolonialismo de los programas de estudio disciplinar? Desde este punto de vista la historia es un campo de conocimiento que proyecta principios de la modernidad eurocéntrica a través del sistema escolar, lo que se expresa en diferentes componentes: Uno, la construcción del otro en los objetivos y lineamientos ministeriales y dos, la proyección de una temporalidad lineal que deviene propiamente del mundo europeo. Así, se reconoce un desacople de las directrices estatales con la tendencia de la educación a nivel latinoamericano, la decolonialidad, entendida contemporáneamente como una línea de pensamiento que viene a mostrar la injusticia de saberes y la violencia epistémica provocada por la idea de modernidad, haciéndose imperioso progresar a una disciplina histórica que recoja el pensamiento decolonial incentivando la identidad de los estudiantes con su espacio y región y que sea capaz de reconocernos como sociedad individual que nos lleve a profundizar nuestros propios procesos históricos para una mejor comprensión de nuestro contexto.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bíoes-ES
dc.relationhttps://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5784/4556
dc.sourceRevista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 4 Núm. 2 (2022): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 97-107es-ES
dc.source2452-4638
dc.subjectDecolonialityen-US
dc.subjectresumeen-US
dc.subjectepistemologyen-US
dc.subjectdisciplinary codeen-US
dc.subjecthistoryen-US
dc.subjectDecolonialidades-ES
dc.subjectcurriculumes-ES
dc.subjectepistemologíaes-ES
dc.subjectcódigo disciplinares-ES
dc.subjecthistoriaes-ES
dc.titleThe historical school discipline as a projection of Eurocentric modernity: A reflection from decolonialityen-US
dc.titleLa disciplina histórica escolar como proyección de la modernidad eurocéntrica: Una reflexión desde la decolonialidades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record