The historical school discipline as a projection of Eurocentric modernity: A reflection from decoloniality
La disciplina histórica escolar como proyección de la modernidad eurocéntrica: Una reflexión desde la decolonialidad
dc.creator | Guzmán Contreras, Patricio | |
dc.date | 2023-01-23 | |
dc.date.accessioned | 2023-03-17T13:16:48Z | |
dc.date.available | 2023-03-17T13:16:48Z | |
dc.identifier | https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5784 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/224410 | |
dc.description | The main objective of this essay is to reflect on the decoloniality of the history study programs as a method of school discipline in secondary education, according to the analysis of ministerial texts and regional critical epistemological theory, responding to the question, Is it necessary to move towards the decolonization of the disciplinary study programs? From this point of view, history is a place of knowledge that projects principles of Eurocentric modernity through the school system, which is expressed in different components: First, the construction of the other in the objectives and ministerial guidelines and second, the projection of a linear temporality that comes properly from the European world. Thus, it recognizes a decoupling of the state guidelines with the tendency of education at the Latin American level, decoloniality, understood contemporaneously as a line of thought that shows the injustice of knowledge and the epistemic violence caused by the idea of modernity, making it imperative to progress to a historical discipline that collects decolonial thought, encouraging students’ identity with their space and region and competent in recognizing us as an individual society that leads us to deepen the historical processes for a better understanding of the personal context. | en-US |
dc.description | Este ensayo tiene por objetivo reflexionar en torno a la decolonialidad de los programas de estudio de historia como disciplina escolar en enseñanza media, de acuerdo al análisis de los textos ministeriales y de la teoría epistemológica crítica regional, respondiendo a la pregunta ¿Se hace necesario avanzar hacia un decolonialismo de los programas de estudio disciplinar? Desde este punto de vista la historia es un campo de conocimiento que proyecta principios de la modernidad eurocéntrica a través del sistema escolar, lo que se expresa en diferentes componentes: Uno, la construcción del otro en los objetivos y lineamientos ministeriales y dos, la proyección de una temporalidad lineal que deviene propiamente del mundo europeo. Así, se reconoce un desacople de las directrices estatales con la tendencia de la educación a nivel latinoamericano, la decolonialidad, entendida contemporáneamente como una línea de pensamiento que viene a mostrar la injusticia de saberes y la violencia epistémica provocada por la idea de modernidad, haciéndose imperioso progresar a una disciplina histórica que recoja el pensamiento decolonial incentivando la identidad de los estudiantes con su espacio y región y que sea capaz de reconocernos como sociedad individual que nos lleve a profundizar nuestros propios procesos históricos para una mejor comprensión de nuestro contexto. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Educación y Humanidades, Universidad del Bío-Bío | es-ES |
dc.relation | https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/5784/4556 | |
dc.source | Revista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 4 Núm. 2 (2022): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 97-107 | es-ES |
dc.source | 2452-4638 | |
dc.subject | Decoloniality | en-US |
dc.subject | resume | en-US |
dc.subject | epistemology | en-US |
dc.subject | disciplinary code | en-US |
dc.subject | history | en-US |
dc.subject | Decolonialidad | es-ES |
dc.subject | curriculum | es-ES |
dc.subject | epistemología | es-ES |
dc.subject | código disciplinar | es-ES |
dc.subject | historia | es-ES |
dc.title | The historical school discipline as a projection of Eurocentric modernity: A reflection from decoloniality | en-US |
dc.title | La disciplina histórica escolar como proyección de la modernidad eurocéntrica: Una reflexión desde la decolonialidad | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |