A mathematical experience in pandemic: flipped classroom in a primary school in the North of Chile
Una experiencia matemática en pandemia: clase invertida en una escuela básica del norte de Chile
Author
Nancuante, Vivian
Rivera Olguín, Patricio
Castro Cortés, Jessica
Mena Acosta, Adolfo Vicente
Sánchez Muñoz, Héctor Manuel
Abstract
The main objective of this article is to show how emergency remote teaching was implemented in Mathematics classes in a school classroom in the city of Iquique, in northern Chile, in times of the SARS-CoV-2 virus pandemic, based on situations and problems described by the teachers.The methodology presented in this study is qualitative and applied to the reality of the school field through the teachers' narratives, information that was worked through categories. The findings that are exposed were the result of the innovation in the inverted classes, the work related to the daily life of the students, and the support of ICT in teaching. El objetivo principal de este artículo es mostrar el modo en que se generó la docencia remota de emergencia en clases de Matemática en el aula de un colegio de la ciudad de Iquique, en el norte de Chile, en tiempos de pandemia del virus SARS-CoV-2, a partir de situaciones y problemáticas descritas por las y los docentes. La metodología que se presenta en este estudio es de carácter cualitativo y se aplica a la realidad del campo escolar a través de la narrativa docente, información que se trabajó mediante categorías. Los hallazgos que se exponen fueron resultado de la innovación en las clases invertidas, el trabajo relacionado con la cotidianidad de los estudiantes y el soporte de las TIC en la enseñanza.