Heritage education in a historic high school in Santiago: experiences of cultural revitalization in the school archive
Educación patrimonial en un liceo histórico de Santiago:: experiencias de dinamización cultural en el archivo escolar
Author
Cisternas Zamora, Leonardo
Abstract
The aim of this paper is to ponder on the archival, pedagogical and community practices of the students of the Academia de Estudios Sociales del Instituto Nacional (National Institute’s Academy of Social Studies, ADESIN) around its Historical Archive. For the above, we will examine the concepts of cultural revitalization, heritage education and community archives that may allow us to understand the archival work of students. Subsequently, we will analyze the historical path of the Academia de Estudios Sociales, identifying the main activities carried out during its more than 10 years of existence. Finally, we will evaluate the potentialities of a cultural revitalization work linked to school archives. El objetivo del presente artículo es reflexionar sobre las prácticas archivísticas, pedagógicas y comunitarias de las y los estudiantes de la Academia de Estudios Sociales del Instituto Nacional (en adelante ADESIN) en torno a su Archivo Histórico. Con este fin, examinaremos los conceptos de dinamización cultural, educación patrimonial y archivos comunitarios para que nos permitan comprender el trabajo archivístico de las y los estudiantes. Posteriormente, analizaremos el recorrido histórico de la Academia de Estudios Sociales, identificando las principales actividades realizadas durante sus más de 10 años de existencia. Finalmente, evaluaremos las potencialidades de un trabajo de dinamización cultural vinculado con archivos escolares.