• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Finis Terrae
  • Revista Realidad Educativa
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Finis Terrae
  • Revista Realidad Educativa
  • View Item

Pedagogical practices and cultural characteristics of parenting, a challenge in Early Childhood Education

Prácticas pedagógicas y características culturales de crianza, un desafío en educación parvularia

Author
Caglieri Galgani, Romina

Cáceres Orellana, Claudia

Vergara Salinas, Constanza

Parada Olivares, Andrés

Full text
https://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/281
10.38123/rre.v3i1.281
Abstract
In the current Chilean educational context, different cultures coexist due to the worldwide migratory phenomenon, which has made it necessary to rethink the educational task. This article aims to gather relevant information about the pedagogical practices of early childhood educators group who have worked with migrant families in their kindergartens. Through qualitative methodology, with the application of semi-structured interviews and a focus group, the perceptions of the education professionals on the migrant families cultural pedagogical practices characteristics were collected. The main finding was that early childhood educators do not value the knowledge, skills, and context of migrant families as a contribution to the learning process. It is concluded that in order to move towards an intercultural early education, intercultural upbringing should be considered as a resource that contributes to the integral children learning process.
 
En el contexto chileno, actualmente, conviven diferentes culturas debido al fenómeno migratorio mundial, lo que ha obligado a replantearse el quehacer educativo. El presente artículo pretende recoger información relevante acerca de las prácticas pedagógicas de un grupo de educadoras de párvulos que han trabajado con familias migrantes en sus jardines infantiles. Mediante la metodología cualitativa, con la aplicación de entrevistas semiestructuradas y un grupo focal, se recopilaron las percepciones de las profesionales de la educación sobre las características culturales de crianza de las familias migrantes y su impacto en las prácticas pedagógicas. El principal hallazgo fue que las educadoras de párvulos no valoran los saberes, conocimientos y contextos de las familias migrantes como factores contribuyentes al proceso de aprendizaje. Se concluye que, para lograr caminar hacia una educación inicial intercultural, se debe considerar la crianza intercultural como un recurso que aporta al proceso de aprendizaje integral de los niños y niñas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB